TURSEILING:

ELBÅT: En seiltur med elbåt blir annerledes, men ikke noe dårligere.
IDYLL: Stillheten forsterker sanseinntrykkene. Det føltes riktig å motorseile i slike naturskjønne omgivelser.
KOMFORT: «Vitesse» har alt av moderne hjelpemidler, og det er nok av energi for elvinsjer og baugpropell.
SJEKK: Litt groe under skroget reduserte marsjfarten med 0,5 knop. Det betyr mye for rekkevidden.
NAVIGASJON: Vi flyttet oss 21 nautiske mil på fem timer og brukte to tredeler av batteribanken.
EFFEKTIVT: Litt kraft på elmotoren, og båtfarten genererer fartsvind som igjen øker trykket i seilene.
REKKEVIDDE: Motivasjonen for elfremdrift er økt rekkevidde i arktiske farvann hvor drivstoff er mangelvare.
UVÆR: Solskinn ble raskt til en våt høststorm.
VINDKRAFT: Strømmen til elbilen kom kanskje fra disse vindturbinene i Tanum.
MOTOR: Det blir god plass når 110 hk diesel erstattes med en 20 kW elmotor.
ENERGI: «Vitesse» har ubåt-batterier med mer energi enn min elbil.
PLASS: Det var få båter på Väderöarne. Det er ikke utenkelig at det kan det bli forbudt med eksosutslipp på slike idyller.

På tur med elbåt

Vi har sjekket ut fremtidens båtliv. Det blir annerledes, men ikke noe dårligere.

Publisert Sist oppdatert

Skal vi stoppe oppvarmingen må utslipp av klimagasser betydelig ned. Alle må bidra, og det må kuttes der det er mulig å kutte. FNs klimapanel sier at CO2-utslippet må kuttes med 40-50 prosent innen 2030 bare for å redusere den globale oppvarmingen fra 2 grader til 1,5 grader. Det betyr at vi må gjennom store forandringer i hvordan vi lever. Også båtlivet vil bli berørt. Elektriske motorer er en løsning som er tilgjengelig alt nå, og som noen innovatører alt har tatt i bruk. En av dem er Håkon Ingvaldsen som kastet ut sin 110 hk dieselmotor i «Vitesse», en Oceanis 54, og satte inn en 15 kW elmotor.

Det nye båtlivet krever at vi må stresse ned, og heller nyte sjøen og stillheten. Vi må heise seilene oftere, og sette reisemål etter forholdene. Det krever en mental omstilling, men båtlivet kan gi nye opplevelser.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER