C5: Den nye riggen er lettere og mer effektiv. Det vil gjøre båten mindre påvirket av seilerens vekt.

Laseren kan få ny rigg

I Australia testes det ut en løsning med mye til felles med 49er.

Publisert Sist oppdatert
FORM: Et fatheadseil tvister ut toppen på kryss i mye vind og har et automatisk rev. På rom kurs gir økt areal mer krefter.

Det er skaperen av 49eren og 29 eren, Julian Bethwaite som står bak den nye riggen. Den har karbonmast og mylarseil med fathead. Seilet som vises er C5-modellen som er tenkt som erstatning for 4,7 riggen. Det er planer for en C6 og C8-rigg også, hvor tallet står for seilareal, no som betyr at det blir litt mer krefter, men med lettere rigg, så blir også tyngdepunktet lavere, slik at det skal mindre vekt til for å rette båten. 

Julian Bethwaite  er ikke den eneste som har utviklet ny rigg til Laseren. Det har flere gjort opp gjennom tiden. Men nå som Laser-klassen blir truet som fremtidig OL-båt, så kan et riggbytte være et strategisk trekk.

LES: Laser får konkurranse om OL-status

Politikk

– Nå som vi må forberede oss på 50 års jubileum, så må vi legge planer for de neste femti år, og jeg ser ikke for meg da en jolle med hvite seil og aluminiumsmast, uttaler Tracy Usher, øverste leder i ILCA, den internasjonale Laser-klassen i filmen.

Ett notat for 2019 kommer det fram at det i mai i år vil bli lansert en moderne rigg for Laser og Laser Radial som utvider seilerenes vektområde, og øker seilegenskapene.

En av Laserens styrker er det enkle konseptet, og at alt er som før. Det er en forutsigbar klasse. Det vil derfor være stor sannsynlighet for at forandring møter motstand. I den senere tiden er det blitt gjort mindre oppgraderinger. Laser Standard har fått et seil i bedre kvalitet, og toppmasten er i karbon. Det er mest for at utstyret skal vare lengre. 

LES: Laserens nye seil

 

C5 Sailing Rig from MainFocusProductions on Vimeo.