SLOOP: Amel 60 erstatter Amel 55 og Amel 65, og får bare en mast.
ELEGANT: Amel 60 får et rommelig og elegant interiør, typisk for deres nyere modeller.
438amel60intcarre02
438amel60intcarre03
438amel60intcarre04
438amel60intcarre05

Amel kutter mesanmasten

Amel er kjent for sine ketcher, men har nå innsett at en mast er mest praktisk.

Publisert Sist oppdatert
RADIKAL: Berret Racoupeau brøt med filosofien til Henry Amel med 50-foteren. Kun en mast, og spaderor var radikalt. Kategorie Luxury Cruiser

Amel er et verft som bygger på grunnleggerens filosofi. Løsningene skal være så sikre som mulige, og alt dreier seg om å redusere risikoen for problemer. Med to master blir seilarealet fordelt på mindre arelaer, som reduserer krefter. Verftet har fornyet seg kraftig de siste årene. Vi testet Amel 65 i 2011, og Amel 55 i 2013, begge da splitter nye modeller. 65 og 55 var føsrte modeller designet av Berret Racoupeau, som ga båtene et stort løft. Nå har begge disse to forsvunnet fra modelleprogrammet, og blir erstattet av en ny 60-foter. 

En mast og doble ror

Amel 50 ble kåret til Årets Båt i Europa for 2018. Nå følger verftet opp med en ny 60-foter etter samme oppskrift. 50 foteren var første modell siden 70-tallet med én mast. Den har også et langt mer moderne skrog og doble ror. Det får også 60-foteren, som erstatter Amel 55 og Amel 64 som begge var ketcher.

Den nye 60-foteren får den godt beskyttete sentercockpiten som er Amels varemerke. Også eierluagren er akter. Amel 50 var et stort steg i riktig retning når det gjelder seilegenskaper. Amel er inne i en moderniseringsprosess med radikale grep, grep som også Hallberg-Rassy utfører. 

Amel 60 vil koste fra 1,5 millioner euro.

LES: Amel 50 – komplett langturbåt

ELEGANT: Amel 60 får et rommelig og elegant interiør, typisk for deres nyere modeller.