Søk i arkivet

FLYR: Foilene på minien skal være store nok til  løfte hele skroget ut av vannet.
FLYR: Foilene på minien skal være store nok til løfte hele skroget ut av vannet. Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

Mini med foiler sjøsatt

Pogo Structure har utviklet en Mini Transat-båt som skal fly.

ROR: Rorene er ekstremt dype, og har
vinger i enden. Foiling gjør ikke Minitransat-klassen
rimeligere.

ROR: Rorene er ekstremt dype, og har vinger i enden. Foiling gjør ikke Minitransat-klassen rimeligere.

Pogo Structure er kjent for sine raske turseilere som bygger på ideer og erfaringer fra Mini Transat-miljøet. Pogo har også utviklet tre generasjoner av Mini Transat-båter for klassen med serieproduserte båter. Båten som nettopp er sjøsatt er en proto, i klassen hvor det er minimalt med begrensninger.

Nye serieproduserte Miner har også fått butt baug, les mer om disse her.

Skal fly

Foiler utover skrogets bredde ble tillatt i klassen alt fra 2015, men under regattaen i 2017 så var det bare spede forsøk på foiling. Den nye Pogoen er den første som er bygget for å løfte hele skroget ut av vannet.

Det er Tanguy Bouroullec som blir skipper på den nye protoen fra Pogo. Han ble nummer fire i serie-klassen i forrige Mini Transat, og også sønn av verftets eier, Christian Bouroullec. Båten er designet av Guillaume Verdier.

Verdier har også tegnet nye Sunfast 3300, og både dene og Pogoen har fått innhule skroglinjer rundt baug og hekk.

SEILmagasinet var på Pogo-verftet da skroget til den nye Minien ble støpt, les: Ny Pogo skal fly.

 

BADEKAR: Den nye båten er bare
6.5 meter lang. Kjølen er teleskopisk slik at den stikker
maksimalt, selv når den er vippet mot lo.

BADEKAR: Den nye båten er bare 6.5 meter lang. Kjølen er teleskopisk slik at den stikker maksimalt, selv når den er vippet mot lo.

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen