Søk i arkivet

ETTERPÅ: Brannen i denne båten var en vekker for båteierne i Stjørdal Båtforening.
ETTERPÅ: Brannen i denne båten var en vekker for båteierne i Stjørdal Båtforening. Foto:

MALVIK OG STJØRDAL SEILFORENING: Brann i båtNår det verste skjer

Tirsdag 7. august kl. 1630 fikk brann- og redningstjenesten alarm om brann i en båt inne i havna til Stjørdal Båtforening.

Jeg jobber i beredskapsavdelingen, men hadde ikke vakt denne dagen. Likevel hadde jeg med meg alarmradioen i egen båt og lytta på denne.

Jeg beinfløy bortover bryggene, tok med et pulverapparat og satte kursen i retning havaristen, men så allerede da at et pulverapparat ikke ville strekke til.

Det velta tykk brun brannrøyk ut av alle åpninger på båten.

Cockpitpresenningen var på og hindra nok noe luft å komme til, og dette bidro kanskje til at brannen ble stagget litt.

Røyken inne i teltet var rett og slett for «feit» til å antenne.

Evakuering

Mitt umiddelbare fokus ble å få evakuert båtene som lå i nabobåsene. Det var heldigvis ikke mye vind inne i havna, og flere hadde kommet til og bidro til evakueringen.

Samtidig var brann- og redningstjenesten ankommet og jobbet med slangeutlegg. Røykdykkere gjorde seg klare og etter kort tid hadde de kontroll på brannen.

En båt ble praiet slik at vi også fikk kontroll på nabobåtene som lå og dreiv inne i havnebassenget.

Båteieren var ikke til stede, og jeg skal ikke spekulere for mye i brannårsaken, men tillater meg å anta at noe var feil ved det elektriske anlegget. En tragisk hendelse vi ikke unner noen båteiere å oppleve!

Her fikk vi med båter på havna oss en støkk som igjen førte til at vi har tenkt litt på hvordan vi forholder oss dersom dette skjer igjen.

110

Det som er aller viktigst når brann oppdages er tidligst mulig å ringe 110. Knyt eller skjær løs nabobåtene og skyv dem ut i havnebassenget. Her skal man ikke være redd for at båtene tar skade av å bli liggende mot moloer eller andre båter. Skyv ut!

Båtene bør så hentes av andre båter slik at de ikke driver inn i brannområdet igjen. En av de evakuerte båtene dreiv inn i båsen sin igjen denne dagen.

Røyk

Brannrøyk fra en brennende båt er noe av det giftigste en menneskekropp kan puste inn, så her må vi være forsiktige med helsa. Tenk vindretning. Ingen har noe å gjøre inne i en utbrent båt før den har fått lufta seg skikkelig i minimum et par døgn.

Gass

Et annet viktig tema er propangass. Hvor står gassflasken i en båt? Jeg antar at om bord i de fleste seilbåter står flasken i en ventilert brønn akter i båten. Slik var det ikke i brannbåten. Her sto gassflasken i en beholder inne på dekk.

Dette oppdaget vi etter at brannen var slokket. Gass­flasken sto bare en meter fra arnestedet. Kunne det ha vært merket av hvor flasken sto? På campingvogner står gassflaskene foran vogna i en godt ventilert boks på draget. Men hvor er de plassert i en båt?

Merking

Kunne vi fått til, gjerne i samarbeid med for eksempel forsikringsselskaper og båtinteresseorganisasjoner, et nasjonalt merkesystem for gass? Et brukbart synlig klistremerke som tydelig viser hvor gassen er?

Dette var litt «idémyldring» fra en som nylig har opplevd dramatikken rundt båtbrann.

Lykke til i resten av båtsesongen.

MERKING: Artikkelforfatteren
foreslår et nasjonalt system for merking av hvor gassen er om
bord.

MERKING: Artikkelforfatteren foreslår et nasjonalt system for merking av hvor gassen er om bord.

Einar Skjervold

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen