IKKE-GJØR-DET-SELV

HULL: Med glassfiber og epoxy ble skroget tett med cirka en times jobb.
FJERNE: Den gamle giveren var limt fast med Sikafleks og lot seg løsne. Om ikke måtte brutal kraft blitt brukt. Den skulle allikevel kastes.
FORME: Hullet ble gjort større fra begge sider slik at laminatet skulle få bedre heft. En skarp kniv var effektiv å bruke. Hullet ble tilpasset med cirka 45 graders vinkel.
PUSSE: Jeg brukte også grovt sandpapir på flatene for å være sikker på god heft. Til slutt renset jeg med aceton.
TETTE: Før laminering måtte hullet tettes fra bunnen. En plastplate fungerer. Den vil ikke hefte til laminatet. Jeg kunne også ha klippet til sidene av en plastkanne.
TAPE: Plastplaten ble tapet fast til bunnen av skroget med gaffatape. Denne løsningen fungerer så lenge hullet ikke er for stort.
MASKERE: Også fra oversiden av hullet ble det maskert, før tettingen fra undersiden.
EPOXY: Et målebeger med doseringsstreker og heftig omrøring må til.
GLASSFIBER: Tynn rull er billig og perfekt for en slik jobb.
LAMINERING: En stabel med ferdig kuttet glassfiber er klar, så er det bare å helle på med epoxy. Glassfiberen må mates, slik at luften forsvinner. Det må jobbes med ett og ett lag.
SLIPING: Plastplaten hadde bult litt, slik at det nye laminatet måtte slipes slett.
SLETT: Etter sliping er det lett å se strukturen av glassfiberen. Det nye laminatet med epoxy er mye sterkere enn det gamle polyesterlaminatet.
TRANSPARENT: Epoxy og glassfiber slipper gjennom lys. Slik så reparasjonen ut fra innsiden av båten før skroget ble primet.

Tette hull i skroget

Med nye instrumenter endte jeg opp med hull både i skrog og i cockpiten. Hull under vannlinjen er enklest å tette.

Publisert Sist oppdatert

Glassfiberarbeid er enkelt å gjennomføre, men krevende å få pent. I min TwoStar 36 var det Nasa Clipper-instrumenter som hadde gjort nytten. I 2011 fikk jeg satt inn Tacktick trådløse instrumenter, men det tok tre år før alle spor fra det gamle opplegget var fjernet.

Den nye fartsgiveren har innebygget dybdemåler. Det gamle systemet hadde to sensorer, én for dybde og én for fart. Når disse ble fjernet ble det dermed ett hull i båten. Hullet i skroget er det kritisk å få tett, men jobben tar ikke mer enn en times tid.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER