Det nye båtutstyret denne våren

RASKERE: Axiom-serien fra Rayamarine skal være kraftigere og raskere. Kartplotteren er helt uten fysiske knapper.
PRISVINNER: Torqeedo har høstet mange priser i vinter for sine ulike elektriske fremdriftsystemer. Her er Dame Award-vinneren montert på roret til en Hanse 315.
OVERVÅKING: Go Free Vessel er et system for å kontrollere båten via internett hvor enn du er. Det neste er at alt av båtens elektronikk styres sentralt via CanBus.
SENSOR: Airmare har utviklet en sensor som måler farten ved hjelp av ultralyd. Den har ingen beveglige deler. Enheten har også en beveglighetessensor.
VIND: Digital Yacht har lansert en vindmåler som sender ut data via WiFi eller NMEA-nettverket.
LIVLINE: Wichard Proline har en patentert festekrok og et selvlysende bånd. Linen er lett og skal være enkel og rask å bruke.
EL FORSEILSRULLE: Loop EF1500 er en elektrisk rulle for mindre båter som gjør det mulig å rulle sløreseil fra cockpiten. Rullen får energien fra et batteri av typen el-verktøy.Systemet kan monteres uten verken å trekke elektriske kabler eller liner.
LYSENDE: GlowWormy-tauene fra Fender Marine er selvlysende. Trossen er batteridrevet og lyser i 40 timer på én lading. Hensikten er naturligvis å unngå snublefeller.
BILLIGERE MOB: Sea-Tags er et enkelt MOB-alarmsystem for smarttelefoner. Skulle forbindelsen bli brutt, noteres posisjon og kurs på telefonen. Dette gjør det lett å snu fartøyet og starte et søk. Armbåndet koster en tusenlapp.
ELEKTRONISK LUS: TrimControl fra Mer Agitée er en elektronisk sensor som måler vindstrømmen rundt seilet. Prisen er ennå ikke satt, men sannsynligvis blir det dyrt.
PLAST: Flexofold har utviklet ett nytt boss for sine propeller. Denne er gjort i plast, noe som reduserer faren for galvanisk tæring på seilbåtdrevet. Et patentert system fordeler kreftene fra propellbladet i bossen. En slik kommer også for ...
HUL: Harken har utviklet en lettvektsvinsj for de store gutta med hul innmat.
ENERGI: Utviklingen i bilindustrien er på vei til båt. Torqeedo selger batteriet fra BMW til bruk i båt.
FOR SOLO-MONTERING: TruDesign Skin Fitting Install Tools gjør det mulig for én person å bytte gjennomføringer i skroget, i tillegg til at arbeidet med tetningsmidler blir rensligere og mer presist. Produsenten er kjent for korrrosjonssikre røranlegg.
RENERE: Volvo Penta måtte trekke sin D2-55 på grunn av utslippskrav. Maskinen er nå trimmet opp og ned med fem hester.
LIVLINE: Spinlocks populære og prisbelønte Deckvest LITE blir redesignet i 2017, men mer interessant enn friske farger og noe endret form er det at Spinlock lanserer en pluss-utgave med feste for sikkerhetsliner.
REPSETT: DrSails har utviklet engangsposer for småreparasjoner om bord.
SKRAPE: Gelplane Proscraper skal fjerne bunnstoffet på en rask og effektiv måte, samtidig som det helsefarlige slipestøvet samles opp og suges bort takket være muligheten for tilkobling av en støvsugerslange.
DEKK: Deckscute lar deg heise og berge spinnakeren fra cockpiten.
MANØVRERING: SPP-systemet til Yanmar lar drevet rotere 180 grader. Det skal gjøre det enklere å legge til havn.
HARDVIND: Alta Sails har utviklet et system hvor kutterseilet med eget stag kan settes fra cockpiten.

Ny teknologi og nye trender

Båtfolk omgir seg med teknologi, og det utvikles stadig noe nytt. Her er de viktigste nyhetene.

Publisert Sist oppdatert

Mer miljøvennlig fremdrift, enklere seilhåndtering og en evolusjon innen elektronikk, oppsummerer utviklingen når det gjelder båtutstyr. Vi har vært rundt på diverse utstillinger og sett på hva som rører seg. I Norge snakker alle om litiumbatterier, men verken verftene eller underleverandører ser hva som skjer her i Norge.

Elektronikken blir mer lik

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER