El-motoren forlenger motoren med kun 12,5 cm.
Linjett 37 utstyrt med Nanni 4.38 med hybrid.

Seilbåt med hybrid

Linjett er først ute med ny teknologi.

Publisert Sist oppdatert

Rosättra Batvarv har utstyrt en Linjett 37 med en hybridmotor fra Nanni. Båten blir Sveriges første seilbåt med integrert hybridmotor.

Nannimotoren (N4.38) yter 37 hester og har en elektrisk motor på 5 kW som er satt i akterkant av dieselmotoren. Løsningen gjør at motoren blir kun 12,5 cm lengre enn en ren dieselmaskin. El-motoren fungerer også som generator.

Litium-batteri

Til el-motoren er det koblet en moderne batteri som lagrer 5 kW med energi. Det skal ta kun en time å lade batteriet, i følge verftet, mens det skal kunne gi fremdrift på ca 4,5 knop i ca tre timer.

Lydløs gange

Hydridløsningen gjør det mulig å gå inn og ut av havner, helt lydløst, helt til seilene er heist. Med tre timers gange, så holder batteriet nesten til en tur fra Oslo til Sandspollen.

Du kan lese mer om Nannis hybridløsning her.