Dinemica 940

Dinemica 940 har en enkel innredning under dekk.
Dinemica 940 ble testet av Årets Båt juryen ut fra Barcelona november 2011.

Dagseiler som regattabåt

Dinamica 31 Race får en kjølprosent på hele 62 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Dinamica 940 ble lansert i 2011, og ble den gang nominert til Årets båt i Europa i klassen for spesielle båter. 31-foteren har mye til felles med Brenta-båtene. Et slankt og lettdrevet skrog, mye duk, og mye vekt i kjølen, samt en enkel innredning. Dinemica 940 er konstruert av italienske Claudio Maletto, og båten blir bygget ved Gardasjøen, men Rolf Schlaefer, mannen bak båten, er tysk. Maletto har tegnet Pradas America’s Cup båter, og nå også Saphier 27.

Mer ekstrem

Til messen i Dusseldorf som åpner dørene om to uker, har Rolf Schlaefer utviklet en ny versjon av Dinemica 940. Selv om originalen ikke var utviklet for regattaseiling, så har den i følge pressemelding fra verftet vunnet flere regattaer. Dinamica 31 Race er mer ekstrem. Utstrakt bruk av karbonfiber har redusert vekten med 250 kilo, mens bulben nå er blitt 10 kilo tyngre. Det gir en kjølprosent på hele 62 prosent, nok til å bære enda mer seil. Seilarealforholdet til båtens vekt er på hele 6,4.

Nytt dekksutstyr

Dinamica 31 Race får Pontos-vinsjer. Disse vinsjene har en slags automatgir som automatisk skifter etter kreftene i skjøtet. Festepunkter i dekk vil bli dyneemaløkker. Båten får også doble akterstag for bedre trim. Det er også muligheter å få båten med en nedfellbar elektrisk motor.

Dinamica 31 Race

LOA 9,40 m

Bredde 2,30 m

Vekt 1 950 kg

Ballast 1 180 kg

Storseil 37,4 kvm

Fokk 22,4 kg

Spinnaker 95, kvm

Code 0 60,1 kvm

Les mer om Diamica 940 her