Ned Collier Wakefield er skipper på båten
Forty(1)Design har en ekstrem knekk i skroget, og båten utnytter bredden for maksimal stabilitet. Lo ror kan vippes opp.
Moderne Class 40-båter plaer langt tidligere en tidligere generasjoner. Det gjør de eldre sjanseløse.

Radikal Class 40 lanseres

Class 40 er en boksregel, men konstruktør Jason Ker har tenkt langt utenfor boksen med Forty(1)Design.

Publisert Sist oppdatert

Class 40 startet med Pogo 40, en båt det finnes to av i Norge. Båten dannet premissene for en 40-fots klasse for shorthandseiling, en klasse som skulle være rimelig, og spennende. Spennende er den, men nye Class 40 båter koster over 5 millioner kroner å utvikle for å få en båt på høyden. Utviklingen har vært enorm. Class 40-båter som norske «Solo» er sjanseløs mot mer moderne konstruksjoner.

Tenker en-type

Forty(1)Design er en båt bygget for Class 40, men ideen er å lage en en-type klasse ut av båten, men tanke på å redusere kostnadene. Jason Ker har fått med seg ledene ingenører for å skape en produksjonsbåt som skal være konkurransedyktig mot spesialbygde Class 40 båter. Skroget blir støpt av McConghy Boats i Kina.

Ikke billig

Forty(1)Design koster 3 millioner kroner uten seil og elektronikk, men båten skal være langt mer komplisert enn andre seriebygde Class 40-båter. Forty(1)Design har bla ror som kan vippes opp, men som er plassert under skroget, slik som de raskeste IMOCA 60-båtene. Den har også topp dekksutstyr og karbonmast, samt en meget avansert kjøl.

Spesiell design

Båten har fått et meget spesielt utseende. Skroget er svært bredt forskip, men den er smal i vannlinjen. Konstruktøren har vært gjennom 70 000 ulike skrogformer før endelig form ble valgt.

Vingene på hekken er også spesielle. Meningen med dem er at skjøtevinklen på de store unnavindsseilene kan justeres bedre. Skroget er støpt med 30 mm tykk skumkjerne, ikke 20 mm skumkjerne som er mer vanlig. Det gjør skroget stivere, og avstivingene under dekk er blitt redusert, neo som gjør det lettere å flytte vekten rundt under seilas.

Southampton Boat Show

Båten vil være ett av trekkplasterne på Southampton Boat Show Som starter til helgen. Hva det er god for vil vi se under Transat Jacques Vabre som starter i november. Båten vil bli seilt av Ned Collier Wakefield og co-skipper Sam Goodchild.

KRYSS: Forty(1)Design har et spesielt overbygg med vinduer i fartsretningen.