Det ligger i detaljene. Fallene har løkker i denden, som gjør det enkelt å bytte dem til en trekkesnor.
Masten fra Hall Spars holder samme høye standard som resten av båten.
Storseilsystemet fra Antal er svært imponerende. Det gjør at seilet kan heises med minimal kraft, men samtidig pakkes effektivt på bommen.
Nedsenkete luker i nivå som teakdeket.

Når detaljene teller

Solaris 37 er en av de spennende nye seilbåtene til Båter i Sjøen. Ta en titt på dekksdetaljene.

Publisert Sist oppdatert

Solaris 37 er en rask turseiler fra Italia. Prisen starter på 202 500 euro, eller over to millioner norske kroner for en 37-foter. Båten som blir vist på messa har i tillegg en karbonmast til over en halv million norske kroner. Båten er eiet av en tysker som har sommerhus i Bohuslän, så den blir nok å se langs svenskekysten neste sommer.

Svindyr mast

Solaris 37 er seilbåtenes Maserati Quattroporte. Det er som en eksklusiv sportsbil med fire dører. Båten har komforten for tur, men også utstyret for racing. Båten kler den svindyre masten fra Hall Spars. Den kler båtens sporty design.

I detaljene

Solaris en båt man bør studere i detalj. Byggkvalitet og finish er en ting. Tekstiler, materialer og utstyr under dekk er en ting. Også over dekk er det valgt fra øverste hylle. Båten er spekket med godsaker fra Harken, Antal og tauverk fra Gottifredi Maffioli.

Unikt mastesleidesystem

Skinne og vogner på masten gjør heising av storseilet til en lek. Solaris 37 har en nytt system fra Antal med svært kompakte vogner. Dette gjør at seilet ikke bygger mer i høyden enn med vanlige sleider. Det gjør det enklere å berge seilet.

Båter i Sjøen er nå flyttet til Sukkerbiten i Bjørvika. Messen starter på torsdag.

DEKK: Racingvinsjer fra Harken, dyneema tau, og ekstra kraftig dimensjonert avlaster fra storseilsfallet.

BELASTNING: High load blokk fra Antal på kick

INNFESTNING: Vantene er festet i skrogsiden som på en Volvo Ocean Race båt.