Pelle Petterson og Michal Orych står bak nye Maxi 1150 som skal lanseres i starten av 2015.
Pelle Petterson er aktiv med å utvikler nye Maxi-modeller sammen med Delphia.

Maxi for fremtiden

På Öppna Varv forrige helg ble første Maxi fra polen vist. Pelle Petterson har tegningene klare for en ny mindre modell.

Publisert Sist oppdatert

Maxi 1150 som første skisser ble vist frem av Pelle Petterson og Delphia Yachts på Orust. Båten blir langt fra Maxi 11, som Najad jobbet med når konkursen inntraff.

– Maxi 11 var et nisjeprodukt, den nye Maxi 1150 skal appellere til et lang bredere publikum, fortalte Pelle Petterson til Seilas på Orust. Maxi 1150 skal følge samme stil som 1300, og vil bli en rask, godt utrustet turseiler med høy kvalitet. Båten får moderne linjer med knekk i skroget, åpen hekk og doble ratt. Båten vil få en lys og elegant innredning i teak.

Sentervinsj

Tegningen viser at båten vil få et fast cockpitbord. Her er storseilskjøtet festet i ett punkt. I akterkant av bordet står det en dedikert vinsj til storseilet. Tegningen viser også at båten vil få en lem som lukker cockpiten for turseiling.

Pensjonist

Pelle Petterson er i dag 81 år, og har egentlig avsluttet sin designkarriere, men er svært motivert til å jobbe sammen med polske Delphia for å utvikle merkenavnet videre.

– Selv om Maxi nå bygges i Polen, så skal det forbli en svensk båt, forteller den legendariske designeren som også har tegnet Volvos sportsbil P1800.

Han har fått med seg en ung designer. Det er Michal Orych fra Polen som har flyttet til Sverige.

Maxi 1150 skal være ferdig til Dusseldorfmessen januar 2015.