Søk i arkivet

Marc Van Peteghem var med å tegnet Outremer 5x.
Marc Van Peteghem var med å tegnet Outremer 5x.
Outremer 45 får en standard innredningsløsning for en katamaran, men blir trang for å være 45-fot.
Outremer 45 får en standard innredningsløsning for en katamaran, men blir trang for å være 45-fot.

Lynrask turkatamaran på 45-fot

Franske Outremere har blitt kåret til Årets Båt med sin 49 og 59 foter. Nå kommer verftet med en ny lillesøster.

Outremere er et verft som prioriterer fartsegenskaper høyt. De bygger sine katamaranen lettere, og med smalere skrog. Det gjør dem i stand til å seile raskere enn begrensningene vannlinjelengden gir på deplasementbåter. Outremere 45 blir på rundt 8 tonn. Det er under halve vekten av en Lagoon 45.

Ledende design
I forbindelse med prøveseilingen av Outremer 5X i høst møtte Seilas konstruktøren Marc Van Peteghem som sammen med Lauriot Prévost og Frédéric Neuman står bak Outremer 5x. Designerne bak VPLP har også tegnet Lagoon katamaranene, samt giganttrimaranen «Banque Populaire» som satte ny verdens rekord jorda rundt i fjor.
– Vekt i forhold til lengden er ekstremt avgjørende for flerskrogsbåter. Blir det for tung, vil den heller aldri bli rask. Man skulle tro at fartsdiagrammet man får mellom lengde og vekt er linjert, men det er det ikke. Det gjør et stort hopp. En lett båt seiler raskere enn sin egen vannlinjelengde. Blir den for tung, vil kraftøkningen båten får i mye vind, kun gjøre at skroget blir presset ned når skroget har oppnådd sin vannlinjelengde. Tunge båter er ikke så mye tregere i lett vind, men båten vil få en maksimalfart. Slike båter vil grave opp store tverrbølger bak hekken, forteller Marc Van Peteghem.

Avslørte ny båt
Marc Van Peteghem fortalte om den nye 45-foteren i høst, og forklarte at dette var en komplisert båt å utvikle. – 45 foteren skal ha samme egenskaper som de større båtene, og for å få til en båt som ikke blir begrenset av egen vannlinjelengde må vi være svært forsiktig med hva vi putter inn i båten. Om det var bare jeg som skulle ha båten, så ville det ikke ha vært så komplisert, fordi jeg vet hvor viktig vekten er og vet hvordan jeg kan begrense meg med hva slags utstyr jeg kan ha om bord. Utfordringen blir å skape en båt som appeller til det brede publikum, og samtidig er lett. Det må kjøres harde prioriteringen, så det gjelder å kaste ut de riktige sakene, forteller konstruktøren som også har tegnet alle de raskeste båtene i Vendee Globe.
Tross for at  fortalte om Outremere 45 i høst, så er det konstruktørene Christophe Barrau / Frédéric Neuman som står oppført som designere av den nye 45-foteren.

Masten langt bak
Outremer kommer med to innredningsalternativer. Med tre eller flere lugarer. Begge med to bad. For å holde vekten nede et arealet mellom skrogene gjort mindre enn hva som en vanlig på turkatamaraner. Det gjør salongen og cockpiten mindre enn hva man finner på andre katamaraner på samme størrelse. Volum er det man må ofre for å seile fort. Outremer en katamaran som kan nå hastigheter på opp mot 20 knop. Avansert byggemetode må også til for å holde vekten nede.
Outremere følger trenden med å flytte masten lenger bak, og 45-foteren har den plassert på toppen av overbygget.
Outremere starter på 445 000 euro uten moms, eller ca 4,5 millioner kroner inkludert moms. Denne båten krever gode seil, og godt utstyr, så prisen for en seilklar båt for langtur vil nok strekke seg opp mot 5,5 millioner kroner.

Noen data
LOA 13,70 m
Brede 7,10 m
Dybde 1,0-2,0 meter
Mastehøyde 20,4 meter
Storseil 70 kvm
Genoa 37 kvm
Code 0 90 kvm
Asymmetrisk spinnaker 120 kvm
Motor: 2x 30 hk



 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen