Elan 400 seiler
Elan 400 seiler

Elan 400 seiler

Snillere på kryss enn Elan350, og morsommere på slør en Elan 410.

Publisert Sist oppdatert

Elan har mistet importøren i Norge. Tor Hove i FjordSail har valgt å konsentrere seg kun om Seascape. Det er synd, for Elan 400 ser ut til å bli en interessent båt. Litt mindre racing, og litt mer cruising. Elan har valgt en helt ny stil under dekk, og den stilen er å finne i nye Elan 400, og vil også kommer i Elan 350 og Elan 310 etter hvert.

Fornøyd verft

Elan 400 har kun vært seilt i lett vind. I følge verftet seilte båten 7,3 knop på kryss i bare 8 knops vind. Båten var også svært lett å manøvrere, i følge verftet.

Båten har mye til felles med Elan 350, men litt mer moderat i linjeføringen, noe som skal gi båten bedre måletall, særlig under 400. Båtens kryssegenskaper skal også være bedre enn Elan 350. Elan 400 tar over for både 380 og 410. Nyheten har mye volum, og har tre store lugarer. Den brede hekken gir brede køyer bak. Det er mulig å få båten med to bad, og fr å få det til, er kartbordet ofret.

Elan 400 vil koste det samme som det Elan 410 kostet, og for å få en godt utstyrt båt, så havner prisen nær to millioner kroner.