Leif Ottoson, sjef for Navico
B&G er Navicos minste merke, og satser kun mot seilbåter.

Navico vokser videre

Simrad, Lowrance og B&G fortsetter å ta markedsandeler. Nå tjener de også penger.

Publisert Sist oppdatert

Las Palmas, Grand Canaria

Navico har i dag lagt frem regnskapet for 2012, og kan skryte av en vekst på 15 prosent. Dat har ført til at selskapet med tre ulike merkevarer har økt sin markedsandel med fire prosent, og er markedslederen. Navico står alene for 30 prosent av markedet for båtelektronikk, og Lowrance står for største del av Navicos omsetning. Lowrance har nå passert Garmin som det største merket i markedet, i følge Navics presentasjon på Las Palmas.

Simrad er det merket som vokser mest, og Navico har ambisjoner om at Simrad om kort tid skal bli nummer tre i markedet. Omsetningen har økt i alle markeder, men har vokst mest i USA. 2012 har vært Navicos beste år noen sinne, og inntektene har økt med 43 prosent. Driftsreslultatet ble 5,5 prosent.

– 2012 har vært et fantastisk år, og viser hvor godt selskapet står sammen, forteller sjefen for Navico, Leif Ottosson i en pressemelding. Vår globale arv kommer fra tre selskaper, fra tre ulike verdener, som nå jobber sammen. Store investeringer, og høy produktutvikling gir resultater, og har blitt godt mottatt i markedet, forteller den svenske sjefen.