Mye av dekket er skåret vekk, og bygget opp på nytt.
Typisk propell fra tiden. Store propellblader ga fratrekk på ratingen, men gir liten motstand i denne posisjonen gjennom vannet.
Deler har måtte spesillages. Her ny og gammel del.
Ny blokk i titan.
Gamelt og nytt dekksutstyr er vist i en monter.
Cockpiten er ny. Båten får også en ny nedgang til salongen.
Ny innredning vil bli bygget lett i finer og honeycombe.
Båten har en aluminiumsramme under dekk, som er med på å gi båten unik stivhet.
«Flirt of Paget» har en typisk IOR-hekk fra tiden. Skroget har holdt seg vakkert.
Slik så båten ut da Lars Klingström kjøpte den i 2007.

Tre generasjoner bak båtprosjekt

En-Tonneren «Flirt of Paget» fra 1981 skal bli som ny.  Arbeidet pågår i messehallen i Göteborg.

Publisert Sist oppdatert

Lars Klingström kjøpte den vakre regattabåten i 2007, og har siden den gang blitt restaurert. Båten er konstruert av Ron Holland og ble bygget i 1981 i New Zealand. Skroget er bygget i tre, og har en innvendig aluminiumsramme som tar opp kreftene fra riggen.

Admiral's Cup

Båten, med orginalnavnet «Spritzer», ble tegnet med masthead-rigg, noe som var gått av moten i den tiden. Ideen var å få bedre lettvindsegenskaper. Båten klarte ikke å kvalifisere seg for det New Zealandske laget, og det var lite med lettvind under uttagelsesregattaen, men det viste seg at båten gikk mest i mye vind. Det var spesielt på skarp slør at båten ikke klarte å holde følge med de lette Bruce Far-båtene. Båten kom med på Admiral’s Cup laget til Bermuda, og ble da omdøpt til «Flirt of Paget». To år senere seilte båten for Japan i Admiral’s Cup. Når Lars Klingström kjøpte båten lå den i USA.

Du finner mer om historien her

Tre generasjoner

Vi snakket med Lars Klingström sønn, Fredrik på messen. Han forteller at faren alltid har digget IOR-båtene, og har kjøpt sin drømmebåt fra barndommen.

– Båten er blitt et familieprosjekt, og det er mye vi ikke er enige om, forteller Fredrik. Han hadde ønsket seg en racing innredning med rørkøyer, men familien har bestemt at båten vil få en innredning for turseiling. Innredningen vil bli bygget superlett med skott av tynn finer og kjerne av honeycomb.

Nytt dekk

Fredrik forteler at dekket var råttent, og at det er bygget nytt. Cockpiten er gjort om, og rorkulten er erstattet med ratt.

– Sjekk de nye blokkene, ivrer Fredrik. Han forteller at dekksutstyret er blitt spesiallaget i titan for å spare vekt.

Kanskje seiling til sommeren

– Vi har hver vinter sagt at det blir seiling til sommeren, men så langt har vi ikke klart å få båten klar. Vi er nærmere målet enn noen gang, så troen er større nå enn noen gang, forteller Fredrik Klingström. Han håper at båten også vil bli brukt til regattaseiling.

Du kan følge prosjektet her

Tre generasjoner Klingström holder på å restaurere «Flirt of Paget».