Byssa er som i en moderne leilighet. Den plassert mot cockpiten, og man kan servere rett ut fra byssa.
Båten har tre komfortable lugarer. Stilen under dekk er typisk Beneteau, som Lagoon er en del av.
Styreposisjonen står nesten rett ved siden av masten.

Inngang til enkel Seiling

Lagoon 39 ble vist på messen i Dusseldorf. Båten gjør det enda enklere å gå fra motor til seil.

Publisert Sist oppdatert

Dusseldorf, Tyskland

Alf Morten Indbjo selger Lagoon i Norge og viser oss rundt i nyheten som ble vist for første gang under messen i Paris rett før jul. Den mest synlige nyheten er at masten er plassert lengre bak på båten, og for første gang er den plassert på toppen av overbygget. Moderne form på storseilet gjør en slik rigg mer effektiv. Lagoon er tegnet av VPLP, konstruksjonsduoen som har tegnet verdens raskeste flerskrogsbåter, men Lagoon 39 er ingen racer. Båten tilbyr komfort og enkel seilhåndtering.

– Med firkant topp av seilet, kan bommen gjøres kortere, og masten flyttes bakover. Det gjør at båten kan utstyres med en større selvslående fokk. Det gjør seilhåndteringen enklere. Med et ekstra sløreseil på rull har man det man trenger av krefter både i med og motvind, forteller Alf Morten Indbjo.

Kommer fra motor

Alf Morten Indbjo forteller at mange av kundene til Lagoon kommer fra motorbåt. En katamaran vil ikke krenge, og har all komforten en motorbåt har, dessuten er den langt billigere å eie, forteller Indbio. Lagoon 39 er ingen billig båt. 39-foteren koster det samme som en Bavaria på 56 fot, men så kan også innredningsvolumet sammenlignes. Lagoon bygger fremdeles 38 foteren som er en del billigere. Til nå har verftet produsert hele 600 utgaver av modellen. Mange går i charter.

Salongen og cockpiten er på samme plan. mens rormannsplasen er bygget opp