Byssa er gigantisk og tar like mye plass som salongen.
Akterlugarene imponerer. De har adskilte høyer. Utstillingsbåten har fire lugarer.
Comportabel cockpit hvor man kan lage en dobbeltkøye. Alle putene ser bra ut på messen, men kanskje ikke så praktisk på tur.
Ny jolle garasje løser flere problemer.

Bavarias største

Bavaria Cruiser 56 har premiere i Dusseldorf. Det unike med båten er gjemt under cockpiten.

Publisert Sist oppdatert

Dusseldorf, Tyskland

Bavaria Cruiser 56 er andre båt ut i Cruiser-serien i ny drakt. Det er snakk om langt mer enn kun nytt overbygg og nye vinduer.

Unik jollegarasje

Bavaria Cruiser 56 er basert på 55-foteren. Båten har den maksimale størrelsen av hva verftet kan bygge. 55-foteren imponerte med en stor jollegarasje, men båten ble aldri noen salgsuksess. En av grunnene til det var at jollegarasjen tok for mye plass fra akterlugarene. Den nye båten har også en jollegarasje, men for å få kabalen til å gå opp har verftet utviklet en egen jolle for båten. Denne jollen har et unikt akterspeil som er hengslet, slik at motoren kommer ned i jolla når den stues vekk., og dermed bygger mindre i høyden. Den oppblåsbare jolla er delt opp i flere luftsoner, og for å få plass i garasjen tar man ut luften i baugen. På hekken av 56-foteren er det en luftkompressor som gjør det raskt å fylle opp luften i jolla igjen når den skal brukes.

Lavere fribord

Ved hjelp av den nye jolla kunne verftet senke fribordet på båten, noe som gjør mye for linjene. Den gamle 55-foteren var så høy at mange måtte ha en krakk for å åpne takluken. Bavaria hevder nå også at båten har klassens største akterlugarer.

Ny finish

Bavaria gjorde et stort løft med Vision-serien. De nye cruiser-modellene fra Bavaria har også fått mye av det nye løftet. Finishen under dekk har blitt bedre, og designet er mer elegant. Bavaria Cruiser koster 313 000 euro inkludert moms i Tyskland. Det vil være fult mulig å få båten levert til Norge for under tre millioner kroner.