FORDELING: Grafen viser fordelingen mellom seil- og motorbåt-markedet i ulike områder. Kilde: Interconnection.
FALL: Grafen viser det dramatiske fallet i båtmarkedet i 2009 Kilde: Interconnection.

På en grønn gren

Skandinavia er det europeiske unntaket, slår en analyse av det europeiske båtmarkedet fast.

Publisert Sist oppdatert

Mens pilene peker nedover i enda ett år eller to for det samlete europeiske båtmarkedet, mener analyseselskapet Interconnection at det skandinaviske markedet vil stige med et årlig gjennomsnitt på 4,2 prosent i de kommende årene. En oppgang for hele Europa vil først komme i 2014, og da med beskjedne 0,6 prosent. I år vil markedet i Europa synke ytterligere, mener analyseselskapet.

Da det økonomiske jordskjelvet rammet Europa i 2009, gikk det hardt ut over båtbransjen. I 2008 ble det solgt 143 891 seilbåter og motorbåter under 80 fot i Europa. I 2012 var tallet 77 094 enheter; nærmere en halvering, ifølge Interconnection. Verdien sank tilsvarende fra 12,1 milliard euro til 7,1 milliard euro for de solgte båtene.

I 2013 skal tallene være henholdsvis 75 300 båter og 6,99 milliarder euro, skal vi tro analysebyråets spådommer.

Hardest rammet i sør

Hardest rammet er landene i Sør-Europa. Det spanske markedet har hatt et gjennomsnittlig, årlig fall på 11,4 prosent siden 2009. Det italienske markedet har krympet 23,9 prosent i verdi på tre år.

Ved siden av de rent økonomiske årsakene; at folk flest ikke har råd til å kjøpe båt, mener Interconnection at en forsterkende effekt er at de som har råd, ikke har ønsket å vise omverdenen at de har det. De har derfor latt være å kjøpe den båten de kanskje hadde planlagt.

Et stort bruktbåtmarked der omsetningen er laber, legger også en demper på nybåtsalget.

Stormfullt for seilbåter

Interconnection mener krisen har vært mer stormfull for seilbåtprodusenter enn for de som bygger motorbåter. Det årlige fallet har for seilbåt-aktørene har vært 6,9 prosent mellom 2009 og 2012, mens det tilsvarende tallet for motorbåt-aktørene er 3,9 prosent.

Det har også skjedd en forskyvning når det gjelder markedsandeler. I 2008 var det italienske markedet størst i Europa. Italienske båtkjøpere sørget da for at landet hadde en markedsandel på 16,6 prosent, foran Frankrike (13,7), Spania (13,4) og England (12,7).  

Nå er Frankrike størst (15,5), mens italienerne er falt ned til 4. plass med en markedsandel på 12,9 prosent. Interconnection tror England vil passere Frankrike som det viktigste båtmarkedet i 2013.

Motorbåt-markedet størst

Motorbåtmarkedet utgjør det store markedet, og vi må til Baltikum for å finne det området der det er en størst andel av seilbåtkjøpere. Seilbåtmarkedet i Baltikum-landene utgjør 40,9 prosent av totalmarkedet, mens prosentfordelingen i Tyskland, som er nest størst, er 28,9-71,1 mellom seilbåt- og motorbåtmarkedet.

I Norden er tallene 21,4-78,6, ifølge Interconnection, mens Italia har den minste andelen seilbåtkjøpere, bare 10,1 versus 89,9 prosent motorbåtkjøpere.