Hornmusikk og parademarsj er ikke hverdagen i båtbransjen for tiden
Beneteau avduket ny 55-foter i Paris, men er usikre på markedet neste år

Usikre på fremtiden

Verdens ledende seilbåtprodusenter tør ikke spå om fremtiden.

Publisert Sist oppdatert

Store bildet: Arrangørene av båtutstililngen i Paris lokker med vannleker for å lokke barn og unge

Salon Nautique, Paris

Båtsalget i Europa er ned 25 prosent i 2012 (september til september) i forhold til året før. I Frankrike er salget ned ti prosent, ifølge Yves Lyon-Caen, som er Vice-president i det franske båtbransjeforbundet (Fédération des industries nautiqes). Han er også en av direktørene i Groupe Beneteau.

På direkte spørsmål svarer Lyon-Caen at han ikke tør spå om utviklingen neste år.

– Salget stoppet av en eller annen grunn opp i februar. Fra 2009 til starten på dette året hadde salget steget litt. Det er vanskelig å si hvordan det vil bli neste år. I USA later det til at båtsalget vokser igjen etter å ha falt hele 70 prosent fra 2008 til 2011, sier Lyon-Caen. Franskmennene hevder at de tar markedsandeler i båtproduksjonen globalt, men at situasjonen for tiden er krevende for båtbransjen.

Les også: Medvind for franske båter

Han forteller at det de siste årene er blitt mindre forskjeller på hva slags båter folk vil ha i Europa og USA. – Vi nærmer oss hverandre. Europeerne ønsker mer plass og komfort, og amerikanerne er mer mottakelige for moderne design og lyse tresorter, sier Lyon-Caen.

Lyon-Caen mener at det er en direkte korrelasjon mellom BNP (bruttonasjonal produkt) og båtsalget i de fleste markedene, selv om dette ikke har vært tilfellet i Norge de siste årene.