Skattestorm i Danmark

Danmark har avgift knyttet til forsikringen. Nå kan den øke med 34 prosent.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDE: I Danmark er det bråk om høyere avgift på lystbåter.

Det er bråk i Danmark om dagen. Pengebråk. Saken er at Danmark har en slags skatt på forsikringen, en fiks måte å få skattlagt båter etter hva den er verdt. Eier du en båt til to millioner betaler du 20 000 kroner ekstra i «forsikringspremie».

Det er mange som mener at dette har «drept» det danske båtmarkedet, da mange ser seg nødt til å seile med gamle, små båter, fordi det blir for dyrt å kjøpe en ny båt.

Og nå er skatteminister Holger K. Nielsen på pengejakt og vil øke avgiften ytterligere. Ifølge Danske TV2 er målet hans å skaffe 40 millioner ekstra fra båteiere i året.

– Det er helt ute av proposjoner i forhold til de generelle pris- og avgiftsreguleringer i Danmark, sier Steen Wintlev, sjef i Dansk Sejlunion.

Her er Dansk Sejlunions oppsummering av saken:

Båter og joller med kaskoforsikring betaler én prosent av båtens forsikringsverdi i avgift. Båten skal alltid være forsikret til sin verdi.

Regjeringen vil heve avgiften med 34 prosent. Fra én til 1,34 prosent.

For en båteier med en båt til 500 000 kroner er avgiften i dag på 5000 kroner. Med den nye avgiften på 1,34 prosent øker staten avgiften med 1750 kroner.

For seilforeninger med relativt få opplæringsbåter og joller, som brukes til frivillig opplæring av barn, vil dette bety en ekstrautgift på ca. 20 000 årlig.

Den danske skatteministerens begrunnelse for å heve avgiften på kaskoforsikringer er at fritidsflåten tar opp 60 prosent av kapasiteten til radiobaserte nødtjenester, les VHF-stasjonene, årlig. Men ifølge en undersøkelse utført av Dansk Sejlunion er tallene kun 13 prosent. Resten av andelen viser seg å dreie seg om fritidsfiskere, kajakkpadlere, surfere og andre med ikke-forsikrede joller. Dansk Seilunion mener at utgiften til denne gruppens bruk av radiobaserte nødtjenester ikke skal betales av seilere.

Saken skal opp til behandling 27. november.