Fjord MS 28 ble lansert på den tiden hvor rulleforseil slo igjennom. Riggen var svært lett å håndtere.
Den nye riggen er basert på erfaringer som er gjort medregattaflerskrogsbåter med å flytte masten akterover. Den store fordelen for turseilere er at det blir selvslående fokk på båten.

Lagoon med ny katamaran

Franske Lagoon lanserer en ny 39-foter. Båten byr på nye ideer.

Publisert Sist oppdatert

Lagoon 39 er konstruert av Van Peteghem Lauriot og Prévost Yacht Design fra kontoret VPLP. Disse er verdensledene for øyeblikket, bade på flerskrog og en-skrogs båter. Alle de nye IMOCA 60 båtene er tegnet av VPLP. Det er også kjempetrimaranene Banque Populaire og Groupama.

Effektiv rigg

Den mest oppsiktsvekkende med nyheten er at masten er trukket lang bakover. Så langt at seilplanet minner litt om Fjord MS 28. Den hadde masten plassert i cockpiten. Lagoon 39 tar frem samme ide, som har blitt enda mer aktuell med firkantete storseil, og videreutviklete rulleseil. Moderne storseil er mest effektive om de er høye og smale. Lagoon 39 får en selvslående fokk som er stor som en genua.  Med den nye serien vil Lagoon levere Code 0 som en opsjon for de som vil ha mer seilareal og enda bedre fart i lite vind.

Tre lugarer

Båten får en standard katamaranløsning hvor eierne har ett av skrogene for seg selv, men et stort bad i babord baug. Gjestelugarene er til styrbord, hvor lugarene deler et bad. Båten kan også leveres i charterversjon med fire lugarer, eller med kun to.  Båten blir 11,74 meter lang og 6,79 meter bred. Båten vil få verdenspremiere under messen i Paris i desember, men blir også å se under messen i Dusseldorf i januar.

Til Norge

– Vi får første båt til Norge neste år, forteller Alf Morten Indbjo i Katamaran.no AS, som selger Lagoon i Norge.

Lagoon 39 kan leveres med 2, 3 eller 4 kabiner.