Hallberg Rassy-hybrid

Hallberg Rassy  42 er nettopp bygget om til hybrid motordrift som et ledd i et EU-finansiert forskningsprosjekt kalt «Hymar», Hybrid Marine.

Publisert Sist oppdatert

En Båten benyttes som et flytende laboratorium for å teste den siste utviklingen innen hybrid teknologi, et system som er basert på en kombinasjon av elektrisk- og diesel motordrift. I havn benyttes elektromotoren, mens i åpent farvann kobles dieselmotoren inn.

Prosjektet ledes av International Council for Marine Industry Associations (ICOMIA). Ni samarbeidsorganisasjoner fra seks forskjellige land i Europa har lagt ned tre års arbeide i prosjektet. Triskel Marine Limited i Falmouth har utviklet kontrollsystemet som styrer motordriften.

Hensikten med prosjektet er å demonstrere at hybrid fremdrift av små fritidsbåter er praktisk og gir verdifulle resultater. De aller fleste båtene bruker i dag diesel som vil bli en knapphets-ressurs og som har miljømessige ulemper. HYMAR-prosjektet tar derfor sikte på å begrense bruken av diesel og øke bruken av elektrisk kraft også i fritidsbåtene.  For å lykkes med dette vil man hente elektrisk energi fra vindgeneratorer og solceller i størst mulig utstrekning. Fortøyd til kai vil batteriene lades med strøm fra marinaen.

 

Nigel Calder, en kjent britisk båtskribent, uttalte etter å ha studert prosjektet: – Testene på sjøen har resultert i mange undrende blikk fra folk i land, - ikke fordi hybridbåten ser så mye annerledes ut enn andre båter, men fordi den beveger seg lydløst gjennom vannet.  På vei ut fra havnen går det pent i fem knop med elektrisk motor.

Hybridbåten vil bli presentert offentlig på Southamptonmessen 17. – 19. september i år etter en forhåndsvisning på båtmuseet i Cornwall i England 29. juni til 1. juli.

Du finner mer informasjon om dette på: www.hymar.org.