Den utstilte båten var også utstyrt med baugpropell.
Gigantisk stuverom i cockpiten.
Styresystemet stjeler lite av plass for føttende i akterkøya.
Akterlugaren er bra for å være i en så liten båt. Luftemulighetene burde ha vært bedre. Den er også mørk.
Verftet har også fått plass til to skap i forpiggen.
Forpiggen er en smart sete mellom køyene. Puten kan legges mellom køyene når man sover. Det trengs om det skal sove to voksne forut.
Kartbordet tar ikke mye plass. Man sitter i feil retning.
Badet har overraskende god ståhøyde. Det er også mulig å snu seg rundt.
Byss blir litt trang, men har det meste. Plassen er også OK utnyttet.
Salongen er fin, men hvorfor et putene så harde?
Med rett baug og nesten rett akterspeil utnyttes skroglengden maksimalt. Det gir en bra cockpit. Jeg skulle gjerne sett denne båten med en rorkultløsning. Storseilskøtet er festet på dekk i motsetning til de fleste andre båter i klassen som har den ...
Delphia 31 ser bra ut under dekk. Lys og moderne.
Delphia 31 har et overbygg som minner om Delphia 47, verftets flaggskip.

Smart liten polakk

Delphia 31 har et volum som imponerer. Båten vises for første gang i Dusseldorf som åpner i Dag. Vi har alt vært om bord.

Publisert Sist oppdatert

Boot, Dusseldorf

Det polske verftet Delphia holder lenge på sine modeller. I stedet for å stadig lansere nytt, velger de heller å finjustere de modellene som eksisterer. Men nå har verftet valgt og erstatte 29-foteren med en ny 31-foter. Vi har vært om bord i båten under Båtustillingen i Dusseldorf.

Mye volum

Båten har et høyt fribord, og er nesten like bred i vannlinjen som langs dekk. Det gir mye volum, men trekker ned estetisk. Høye små båter begynner vi å bli vant med. Delphia ser moderne ut, men det er ikke linjene man kjøper denne båten etter. Det høye fribordet gir også en fantastisk ståhøyde. Den er over 190, og også på bad og akterlugar er det bra med volum.

Fin cockpit

Båten er utstyrt med ratt. Den har et Lewmar-ratt som kan bøyes inn, noe som gjør det lett å passere. Det er også imponerende med stuveplass fra cockpiten. På rattpidestallen er det et bord som kan vippes opp.

Stor salong

Skrogets store volum gjør det imponerende stort under dekk. I salongen kan det fint sitte åtte personer. Putene i salongen var overraskende harde. Ryggen hadde heller nesten ikke noe helning, så man sitter ikke god, annet om man spiser.

Byssa har det nødvendigste. Det blir litt trangt inn til akterlugaren, og om noen lager man i byssa er det umulig å gå inn eller ut fra lugaren bak. Denne lugaren var også overraskende stor, men er mørk. Det er kun et vindu, og de er gjemt bak et sjalusi. Jeg savner en liten luke i taket, eller et vindu inn mot cockpiten.

Delphia har klart å få inn skap mellom salongen og forpiggen. Det gjør at man kan kle av seg bak en lukket dør. Køya forut er også delt, slik som var vanlig før. Mellom køyene er det en liten benk som er super å sitte på for å ta på seg sokker. Puten på denne benken kan brukes til å gjøre køyene til en dobbeltkøye.

Grei pris

Delphia bygger båter bra. 31-foteren virer noe enklere laget enn sine større søsken, men arbeidet ser bra ut. Båten koster fra 60 000 euro uten moms, eller ca 600 000 norske kroner med moms. Delphia 31 er et spennende alternativ til Oceanis 31, Bavaria 32 og Hanse 325.

Delphia har funnet en smakfull stil både over og under dekk.