Olin J. Stephens siste prosjekt
Olin J. Stephens siste prosjekt
Olin J. Stephens siste prosjekt
Olin J. Stephens siste prosjekt
Olin J. Stephens siste prosjekt
Olin J. Stephens siste prosjekt
Orginale «Babe» samennlignet med «Nymph»
Olin J. Stephens fra sine glansdager.
Olin J. Stephens skisse på en moderne «Babe» tegnet av konstruktøren når han var 99 år gammel.
S&S 30 får en moderne dagseilercockpit med rorkult.

Olin J. Stephens siste prosjekt

Sparkman & Stephens lanserer en ny 30 fots dagseiler med en interessant historie. Den nye båten bygger på Olin J. Stephens båt «Babe» fra 1935, og den kjente konstruktøren var med å utvikle den nye båten før han døde.

Publisert Sist oppdatert

I 2002, lenge etter at Olin J. Stephens hadde gått av med pensjon skrev han boka «Lines» om hans berømte konstruksjoner. I boka blir båten «Babe» fra 1935 trukket frem som den båten han aller helst ville re-designet på ny. Båten ble laget for en regatta fra Miami til Nassau på Bahamas, og var radikal for tiden. Den var bredere, og hadde en avkappet hekk. Baugen var også mye rettere enn den tidens båter. Videre var Olin J. Stephens inspirert av DC 3-flyets vingeform, så kjølen fikk et mindre våt flate. «Babe» var også bygget lettere en den tidens båter. Båten var dermed langt forut for sin tid.

Ny versjon

I 2008, ikke lenge før Olin J. Stephens døde 10 år gammel, to designeren Daniela T.H. Abbott fra Sparkman & Stephens designkontor opp ideen fra boka «Lines» og fikk den gamle konstruktøren til å skissere noen linjer. Abbott tok tak i disse skissene og utviklet en båt sammen med pensjonisten. Utviklingsarbeidet førte til konstruksjonen «Nymph». Denne var tenkt bygget i tre, og fra å være en 30 fots havseiler, ble den nye båten er 30-fots dagseiler.

I glassfiber

Båten Sparkman & Stephens lanserer nå er basert på «Nymph», men skal bygges i glassfiber for å holde prisen nede. S&S 30 blir også en dagseiler med stor cockpit, men muligheter for overnatting. Båten har bysse og do.

Mens «Babe» var en bred båt for sin tid, blir S&S 30 en smal dagseiler. Det lave fribordet er beholdt, men båten har fått et moderne undervannskrog. Også riggen er modernisert og båten har fått en selvslående fokk og karbonmast. Den har også en 14 hk Yanmar diesel.

S&S 30 skal koste 149.000 dollar, noe som blir ca 1,2 milloner norske kroner med moms.

Du finner mer info om båten her.

Lengde 9,32 m

Bredde 2,53 m

Dybde 1,70 m

Vekt 2,6 tonn

Ballast 1,0 tonn

Seilareal 43 kvm

Diesel 50 liter

Vann 45 liter