B&G skal bli seilernes valg
Alle Volvo Ocean race-båtene bruker elekronikk fra B&G. Nå vil sjefen at også seilere med enklere båter skal velge deres produkter.
Seilas har møtt Navico-sjefen Leif Ottosson. Han forteller om en nye strategi for å få B&G å vokse.
Markedsledere
B&G er ett av tre merker Navico satser på. B&G er minst av disse, kun 10 prosent, men strategien er å vokse. Det skal de gjøre ved å støtte seiling, sammen med å lansere nye produkter, også for enklere seilbåter.
– Vi har de beste produktene og er markedsledende i det øvre siktet, forteller Ottosson. Våre nye Triton instrumenter har gjort oss mer aktuelle for flere. Zeus-navigasjons systemet med en rekke funksjoner for seilere, enten de er tur eller regatta seilere, fortsetter toppsjefen.
Skal møte seilerne
Ottosson forteller at B&G vil utdanne proffe brukere av deres systemer. Disse vil få rabatt på utstyret, mot at de kan hjelpe og gi råd til andre seilere. Ideen er å bruke disse som foredragsholdere hos seilforeninger. B&G vil satse mot seilforeningene og håper å få B&G utstyr på foreningers båter. B&G er i ferd med å lage et program de kaller B&G Academy. B&G vil lage guider for hvordan man kan utnytte seg av seilelektronikken. Disse guidene vil også brukere av annet utstyr få glede av.
Nytt utstyr kommer
B&G er mye på gang, forteller Ottosson. Det vil komme flere funksjoner for seilere i Zeuz-modellen, og det vil etter hvert komme flere plottere. Det jobbes også med nye mastedisplayer.
Avtaler med produsenter
Vi har nå skrevet avtale med X-Yacht og med Grand Soleil for elektronikk på deres båter. I fremtiden vil du se flere seilbåter med elektronikk fra B&G som standard lover Navico-sjefen.