Dufour med rask nyhet
Første skrog ut av formen
Dufour med rask nyhet
Dufour med rask nyhet

Dufour med rask nyhet

Det franske verftet lanserer en rask 36-foter under utstillingen i Paris i desember. En båt som burde kunne selge bra i Skandinavia.

Publisert Sist oppdatert

Dufour 34 har vært en suksess i Norge. Den nye 36-foteren følger samme oppskrift, men er mer i stil med dagens skarpseilere, og etter å ha testet båter i Barcelona, så har utviklingen ikke stoppet opp, heller tatt et nytt steg opp. Dufour følger etter.

Stivere, raskere og enklere å seile

Var det Beneteau med First 40 som skapte den første skarpseileren i den nye generasjonen. Den var i hvert fall et langt skritt frem i riktig retning. Team Normar slo de fleste X-41 under HH Skagen Race i 2009 med First 40. Under Hollenderseilasen samme år blåste det 14 m/s og Team Normar med sin First 40 var den eneste båten uten rev i storseilet.

X-Yachts har gått samme vei med Xp-serien. Mye stivere, og også tryggere og enklere å seile. Dehler 41 er også i dette sporet. Alt tyder på at Dufour 36 følger samme oppskrift.

Om verftet skulle fulgt siste trend, så skulle masten ha vært flyttet akterover. Det ville gitt et større forseil, noe som ville gi bedre lettvindsegenskaper.

For tung

36 fot er den optimale størrelsen for meg. Selv seiler jeg en TwoStar 36 som en gang var innovativ og rask. Den har også en fornuftig innredning, og etter min mening er det få verdige arvtagere på markedet i dag. Selv om jeg er fornøyd er det lov å drømme om min neste båt.

Dufour 36 har mye av det jeg ser etter. Båten er noen få cm lengre enn TwoStar 36, men har hele 1,2 m lengre vannlinje. Videre er den 60 cm bredere, noe som øker volumet under dekk og båtens stabilitet. Begge båter har en kjølvekt på 1,9 tonn, men Dufour stikker 20 cm dypere. Både storseilet og genuan på TwoStar er litt større. Men på vekten skuffer Dufour. Tross moderne teknologi er båten 1,5 tonn tyngre, og ikke noe av dette ligger i kjølen.

Men IRC favoriserer tunge båter, så det er mulig vekten ikke er noe handicap for regattaseiling. Men den reduserer mulighetene for minnerike seilopplevelser slik f.eks Pogo 12.50 og J/111 gir.

To ratt

Dufour 36 får doble ratt. Det er en klar trend, og båter med denne løsningen blir stadig mindre. Stortesten av 37-fotere i høst viste at dette konseptet fungerer bra på Hanse 385 og Sun Odyssey 397, men på en båt som skal brukes i regatta er jeg litt mer usikker. For turseiling blir det nok ok. Personlig ville jeg helst hatt rorkult, men jeg vet av salgstall at markedet ikke er enig i meg med det. Etter at Dehler 32 også ble levert med ratt, har nesten alle valgt denne løsningen.

Tradisjonell under dekk

Dufour har ikke funnet på noe nytt når det gjelder innredning. Forpiggen er stor, og salongen bred og åpen. Det liker jeg. Nyheten vil også få et tradisjonelt kartbord. Jeg ville heller ha hatt et større bad med et skikkelig våttøyskap. Akterlugaren virker noe trang. Byssa kunne gjerne vært større med en skuffrekke i bakkant av komfyren.

Sammenlignet med min TwoStar 36 så har min båt en større akterlugar, men det på bekostning av stuveplass. Jeg har en større bysse, men mangler kartbord. Min båt har også en trangere forpigg.

Noen data     Dufour 36   TwoStar 36

Lengde              10,99 m        10,96 m

Vannlinjelengde 10,21 m          9,00 m

Bredde                 3,61 m          2,99 m

Dybde                    2,2 m            1,9 m

Vekt                    6,4 tonn        4,9 tonn

Ballast                1,9 tonn        1,9 tonn

Storseil             40,6 kvm         43 kvm

Genua              31,5 kvm       36,5 kvm