Noen verft er utsolgt

RMs største problem er å produsere nok båter til å dekke etterspørselen.  Seilas har seilt RM 1350 for å forstå hvorfor båtene er så populære. Se film

Publisert Sist oppdatert

Mens de fleste verft sliter med å skaffe kunder har RM for mange. Så stor er etterspørselen at Norges nye importør slet med å få bestilt verftets nye modell 1260. Det franske verftet sliter med å dekke etterspørselen i hjemmemarkedet. Seilas testet denne helgen verftets største modell på 45 fot. I frisk bris fikk vi se hva båten var god for.

Unik og moderne

RM har våget det svært få verft har tatt sjansen på. Bygge turseilere basert på prinsipper fra shorthand regattabåter. Verftet har vist at konseptet fungerer, og det begynner også båtkjøperne å gjøre. RM er unike ved at de kan tilby en rask og moderne turseiler til en grei pris. Mens Hallberg Rassy gjerne er to ganger dyrere enn en Bavaria vil en RM være 1,5 ganger så dyr.

RM utvikler nå en ny 40 foter. Les mer om RM1260 her.

Bred, men rask

RM leveres enten med to grunne kjøler og ett ror, eller en dyp T-kjøl og to ror. Båten vi seilte hadde to ror og to kjøler. Hadde man sett denne båten for 30 år siden ville man ha trodd at den 4,5 meter brede båten ville suge seg fast i vannet. Vi seilte båten i mellom 5 til 10 m/s. Den trives best i litt vind, og vi seilte 7 til 7,5 knop på kryss. Med stikk i skjøtet skjøt båten fart, og vi marsjet 9 til 10 knop. På rom slør økte farten yterligere ved hjelp av bølger. Vi hadde 13 knop på det meste med storseil og genua.

Testbåten var ikke optimalisert for rask seiling. Eieren har tynget ned båten med alt mulig av turutrustning.

RM har bygget en RM 1350 i racingversjon. Les mer om båten her.

Bygget i finer

RM bygger båten på en spesiell måte. Skroget er bygget i kryssfiner, som så er laminert med glassfiber på begge sider. Det gir økt styrke og en enorm stivhet i forhold til glassfiber. Ulempen er at byggemetoden krever mange arbeidstimer, samt at man ikke kan lage dobbeltkromme flater. Det fører til båtens karakteristiske knekkspant, en løsning som har vist seg å gi fordeler med økt skrogstabilitet.

Ved å bygge i kryssfiner, som er like vedlikeholdsfri som glassfiber sparer man over ett tonn i forhold til tradisjonell produksjon.

Nominert til Årets båt

Seilas har tidligere testet RM 1200 og falt for konseptet. Den var med i vår store 40-fots test for noen år siden. Den gangen seilte RM fra de fleste turbåtene, men klarte ikke å holde farten til performance-båtene.

Les mer om RM 1200 her.

RM siste modell, RM 1060 er nominert til Årets Båt. Den skulle ha vært seilt i Nederland i september, men den nederlandske forhandleren syns det var for mye vind, og ville ikke ut. Forhåpentligvis vil båten bli seilt i Nederland i november.

Se film fra stormen under testingen av Årets Båt i Nederland her.

Testen kommer i Seilas i løpet av vinteren.

Innredningen er lys og funksjonell. Det er enormt med stueplass, og innredninger er gjort slik at den fungerer godt i sjøen.
RM 1350 er bred, men relativt lett. Den trives best på slør, og er en skikkelig milsluker.