Mislykket autopilottest
Vi dro til England for å prøve Garmins nye autopilot for seilbåter. Vindstilla ødela.
Garmin inviterte journalister fra hele Europa for å teste elektronikk, mens eierne av båten, SunSail, ville at journalistene skulle seile regatta.
Seilas hadde håpet å kunne sette på autopiloten under regattaen, for å se om båten klarte å seile like fort som båtene som ble håndstyrt, men slik gikk det ikke.
Ikke klargjort
Mesteparten av tiden var strømmen sterkere enn vind, noe som gjorde det umulig å teste utstyret. Vinden kom. Da vinden kom viste det seg at instrumentene ikke var skikkelig kalibret, slik at autopiloten nektet å seile å seile etter vindinstrumentene.
SunSail skipperen som var om bord var der for å seile regatta, og var langt fra forberedt på å vise elektronikken om bord. Ikke hadde han satt seg særlig inn i utstyret heller, noe som er typisk for båteiere. Vi hadde Garmin folk om bord, men tiden var for knapp for å få det til å spille sammen fordi vi måtte rekke et fly.
Ny test
Det var en flott elektronikkpakke om bord, men testen viser at man ikke har bruk for alt utstyret om man ikke setter seg inn i utstyrets funksjoner. Garmin skryter av en presis styring via autopiloten. Autopilot har en kurskomputer som gjør at båten skal seile tilnærmet optimalt etter båtens vindvinkel. Den har også en baute og jibbefunksjon som gjør at du kan håndtere seilene, mens autopiloten tar seg av roret under manøveren. Perfekt for shorthand seiling, men ikke noe av dette fikk vi satt på prøve. Men vi fikk testet funksjonen hvor autopiloten styrte etter kompasset, og det fungerte utmerket.
Turen til England viste at også selv profesjonelle båteiere som Sun Sail ikke setter seg inn i utstyret om bord, og tar seg heller ikke tid til å lære å bruke båtens kostbare systemer.
Forhåpentligvis får vi testet piloten i Norge en gang i nær fremtid.
Kommer på Bavaria
Bavaria skrev i vinter en avtale med Garmin. Alle Bavaria som er solgt siden januar vil bli levert med dette utstyret. Autopiloten er splitter ny, og er den siste biten for at Garmin kan levere en komplett pakke til båtprodusentene. Utstyret som var montert på SunSails Bemeteau First 40 vil vi derfor se på mange båter i tiden fremover. Vi var imponert over elektronikkpakken, men underet oss over hvorfor plotteren var montert nede i kartbordet.
Dette var om bord
Hele pakken vil koste 73.070 kroner om mman kjøper utstyret på Seatronic i dag. Da medfølger gratis vindinstrument til 7.500 inn som et introduksjonstilbud på autopiloten.
• Autopilot, GHP 12
• Plotter, GPSMap 750 (720 i Norge)
• VHF, VHF 200i med GHS 10i Wired håndsett i cockpit
• Mulitinstrumenter, fire GMI 10 utendørs, og ett ved kartbordet
• Vindmåler, GWS 10
• Fartsmåler, Arimar DST 800.
• AIS med sender og mottager, AIS 600
Priser i Norge
GHS 10i 1250,-
Kart 3190,-
GHP 12 26980,- Med vindinstrumenter
4 x GMI 10 18380,- 4595 per stykk
Totalt 73070