Sun Sail hadde av en eller annen grunn montert plotteren under dekk. På den får man også opp båtens date, som her vindinstrumentene.
VHF under dekk
Pressen fra hele Europa var på plass under testen. Her filmer Gustav Morin loggen som så vidt beveget seg. han fikk heftigere klipp om bord på Ericsson 3 hvor han var mannskap.
Båten har AIS, og har ser man søsterbåtene på vei ut mot åpen sjø.
Ombord var det mye elektronikk. Her er håndsettet til VHFen
Lite vind ødela testen i Sun Sails First 40.
Garmins autopilot er stappfull av funksjoner som vi ikke fikk testet.

Mislykket autopilottest

Vi dro til England for å prøve Garmins nye autopilot for seilbåter. Vindstilla ødela.

Publisert Sist oppdatert

Garmin inviterte journalister fra hele Europa for å teste elektronikk, mens eierne av båten, SunSail, ville at journalistene skulle seile regatta.

Seilas hadde håpet å kunne sette på autopiloten under regattaen, for å se om båten klarte å seile like fort som båtene som ble håndstyrt, men slik gikk det ikke.

Les: 42 klin like First 40

Ikke klargjort

Mesteparten av tiden var strømmen sterkere enn vind, noe som gjorde det umulig å teste utstyret. Vinden kom. Da vinden kom viste det seg at instrumentene ikke var skikkelig kalibret, slik at autopiloten nektet å seile å seile etter vindinstrumentene.

SunSail skipperen som var om bord var der for å seile regatta, og var langt fra forberedt på å vise elektronikken om bord. Ikke hadde han satt seg særlig inn i utstyret heller, noe som er typisk for båteiere. Vi hadde Garmin folk om bord, men tiden var for knapp for å få det til å spille sammen fordi vi måtte rekke et fly.

Ny test

Det var en flott elektronikkpakke om bord, men testen viser at man ikke har bruk for alt utstyret om man ikke setter seg inn i utstyrets funksjoner. Garmin skryter av en presis styring via autopiloten. Autopilot har en kurskomputer som gjør at båten skal seile tilnærmet optimalt etter båtens vindvinkel. Den har også en baute og jibbefunksjon som gjør at du kan håndtere seilene, mens autopiloten tar seg av roret under manøveren. Perfekt for shorthand seiling, men ikke noe av dette fikk vi satt på prøve. Men vi fikk testet funksjonen hvor autopiloten styrte etter kompasset, og det fungerte utmerket.

Turen til England viste at også selv profesjonelle båteiere som Sun Sail ikke setter seg inn i utstyret om bord, og tar seg heller ikke tid til å lære å bruke båtens kostbare systemer.

Forhåpentligvis får vi testet piloten i Norge en gang i nær fremtid.

Les: Ny autopilot for seilere

Kommer på Bavaria

Bavaria skrev i vinter en avtale med Garmin. Alle Bavaria som er solgt siden januar vil bli levert med dette utstyret. Autopiloten er splitter ny, og er den siste biten for at Garmin kan levere en komplett pakke til båtprodusentene. Utstyret som var montert på SunSails Bemeteau First 40 vil vi derfor se på mange båter i tiden fremover. Vi var imponert over elektronikkpakken, men underet oss over hvorfor plotteren var montert nede i kartbordet.

Les: Bavaria velger Garmin

Dette var om bord

Hele pakken vil koste 73.070 kroner om mman kjøper utstyret på Seatronic i dag. Da medfølger gratis vindinstrument til 7.500 inn som et introduksjonstilbud på autopiloten.

Les: Garmin satser på seilere

• Autopilot, GHP 12

• Plotter, GPSMap 750 (720 i Norge)

• VHF, VHF 200i med GHS 10i Wired håndsett i cockpit

• Mulitinstrumenter, fire GMI 10 utendørs, og ett ved kartbordet

• Vindmåler, GWS 10

• Fartsmåler, Arimar DST 800.

• AIS med sender og mottager, AIS 600

Priser i Norge

VHF 200i         3285,-

GHS 10i          1250,-

AIS 600           9990,-

GPSMap 720  9995,-

Kart                 3190,-

GHP 12          26980,- Med vindinstrumenter

4 x GMI 10     18380,- 4595 per stykk

Totalt              73070