Badet er todelt med dusj på styrbord side og do på babord.
Fancy belysning i himlingen i eierlugaren.
Eleganse fra Hanse
Enorm forpigg i trelugarsversjonen.
Detalj fra akterlugaren.
To like akterlugarer.
Byssa er nesten som kjøkkenet hjemme
Kaffemaskin hendig plassert.
Hanse har kopiert Dufour med en vinkjeller.
Båten har et skikkelig kartbord.
Salongen sett forfra
Salongen sett fra kartbordet.
Flott fordekk.
Fall og skjøter er trukket bakover.
Flåten har en plass under cockpitdørken. Båten har en lem på hekken som Bavaria.
I møbelet mellom salongen og byssa er det gjemt en TV. Det er også plass til en champagne-holder.
Byssa er trukket frem i båten.Båten er innredet i lønn.
Brodekket er høyt slik som Swan hadde tidligere.
Hanse blir vist for første gang i Dusseldorf.

Eleganse fra Hanse

Her er bilder fra verdensnyheten i Dusseldorf. Vi likte det meste bortsett fra en detalj.

Publisert Sist oppdatert

Hanse 495 erstatter Hanse 470 og er en svært prisgunstig turseiler, men fremstår som en liten superyacht på Boot i Dusseldorf. Båten har et helt nytt skrog og har fått linjene fra Hanse 540 som ble lansert i fjor. Fribordet er høyt og overbygget lavt. Det har fått en frekk svart stripe rundt hele hytta. Hytta er trukket langt tilbake noe som gir et stort flush fordekk. En detalj som kan minne om en Wally, og er det lille ekstra som gir båten et særpreg.

Fall og skjøter er trukket bak under dekk tilbake til rormannen, noe som er bra for shorthandseiling, samt frigjør fremre del av cockpiten for taurot.

Badeplattform

Hanse har kopiert Bavarias badeplattform på hekken, men har satt på to vippeseter som rormannen kan bruke når lemmen er lukket. Under cockpitdørken er det plass til flåte.

Nedgang som en Swan

Hanse har konstruert båten slik at man kan ha en enorm eierlugar under cockpiten. Men båten utstilt på messen hadde eierlugaren forut og to vanlige akterlugarer. For å få ståhøyde foran køya i versjonen for båten med eierlugaren bak har verftet valgt et høyt brodekk, slik som Swan hadde som varemerke. Som Swan har Hanse også utstyrt båten med en kraftig bøyle som hindrer at man blir kastet over bord når man skal ned i båten under seilas. Jeg stiller et spørsmålstegn ved denne løsningen. Det gjør leideren (trappa) ned til salongen enda høyere, og følelsen av å gå ned i en kjeller øker. Løsningen gjør også at en sprayhood må bli særdeles høy.

Kanadisk lønn

Innredningen er lys og moderne. Den ustilte båten har innredningen i lønn, noe seg likte svært godt, og føltes som noe nytt. Salongen var trukket i brunt skinn. Båten har tre ulike innredingsløsninger. Du kan velge om å ha eierlugaren foran eller bak, eller å ha fire mindre lugarer. Båten har kun to bad, men det tredje badet vil nok kun savnes for charter.

Mellom byssa og salongen har Hanse laget et kombinasjonsmøbel med stueplass for byssa, et plass for TVen og ekstra sitteplasser for salongen. Her sitter man ikke spesielt godt med en helt rett rygg, men plassen er ment for noen ekstra sitteplasser.

Bavaria eller Hanse

Bavaria har også en ny 50 foter i Dusseldorf. Den er svært lik 45-foteren fra Bavaria. Sammenlignet med Hanse har Bavaria noen sterke sider, mens Hanse har andre. Jeg liker skroglinjene bedre på Hanse og syns båten ser mer spennende ut, men Bavaria har en større cockpit, og ikke minst en bedre nedgang til salongen.

Hanse fremstår som mer spennende under dekk. Men Bavaria har tre bad. Bavaria har også en bedre firelugars versjon der det er stor eierlugar forut, tross for ekstra køyeplasser.

Over to millioner

Hanse 495 koster 205 500 euro uten moms, eller litt over to millioner med moms. Det store fordekket blir svært mye penere med teakdekk, men det koster nesten 150 000 kroner. For å få båten opp i riktig utstyrsnivå må man kjøpe cruising og comfort-pakke til 250 000. Da får du fancy belysning i salongen, baugpropell, puter i cockpiten med mer. For elektronikk må du legge på 125 000 ekstra, og da tipper prisen raskt over 2,5 millioner, som slett ikke er ille fore en moderne turseiler på 50 fot.