Fire verdige vinnere

Sun Odyssey 409, Xc 38, Elan 350 og Saffiier 23 vant hver sin klasse i Årets båt 2011.

Publisert Sist oppdatert
Dim: 200x201px Description: Notes:

Store bildet: Elan vant skarpseilerklassen. Båten fikk vist sine egenskaper under testseilingen i Barcelona.

Under båtmessen i Dusseldorf ble det kåret fire vinnere i fire klasser ut fra 20 nominerte seilbåter. «Yacht of the Year» - eller «Årets Båt» - kåres av journalister fra 11 av Europas ledende båtblader. Seilas er representert fra Norge. Båtene blir grundig vurdert før vinnerne utropes på Boot-utstillingen i Düsseldorf i slutten av januar. Nominasjonen starter i juni ved at juymedlemmene legger inn informasjon og bilder om mulige kandidater på en sikret nettside.

Ingen sammenligning

Juryen vurderer båtene ut i fra hva produsenten hevder båten skal være, og vurderer båtene individuelt ut i fra journalistenes erfaringer basert på båtens egenskaper, nye ideer, design og kvalitet. Båtene blir ikke vurdert opp mot de andre båtene i samme kategori når vi avgjør vinneren.

Du finner liste over de nominerte båtene,s amt mer informasjon her.

Her kan du lese hva juryen mener om vinnerne.

Årets Familieturseiler

Sun Odyssey 409 - Linjelekkert fra Frankrike

Jeanneau ser tilbake til sine røtter med solide og velseilende båter, samtidig har de hatt blikket rettet inn i fremtiden, kommenterer Matthew Sheahan vinneren i familieseilerklassen. Båten har moderne skroglinjer , stor cockpit og doble ratt. Han trekker frem innredningen som hjertet av båtens design. Den elegante innredningen griper din oppmerksomhet. Han trekker frem at flere verft bruker firkantede dører for å spare penger, men Jeanneau holder fast på å ha avrundete hjørner, selv om det ksoter mer. Verftet skal ha al ære for å tilby båten også med to lugarer. Dette er det eneste fornuftige om man skal bruke båten til langturseiling hvor man trenger mye stueplass, forteller Sheahan fra Yacting World.

Vanni Galgani fra Italienske Fare Vela mener at Sun Odyssey er en verdig vinner, men trekker også frem noen negative sider.

– Båten har gode dekksløsninger, men hovedvinsjen står for nær rormannen. Han liker båtens design, men mener at den er bygget for tung og er litt for vek. Han mener også at båten heller ikke er særlig rask eller morsom å seile. Den er videre litt for tung på rattet, mener Vanni Galgani.

– Båtens innredning fungerer godt. Finishen er bra og kvaliteten på materialene gode, men fineren i innredningen ser litt unaturlig ut, mener italieneren.

Mange valgmulighetene Jochen Rieker fra tyske Yacht er juryformannen til prisen. Han trekker frem valgmulighetene som et av punktene til at han liker Sun Odyssey 409 så godt. – Muligheter for å velge selvslående fokk, kryss fokk, eller en genua er et stort pluss. Innredningen er både var og voluminøs, noe som sjeldent lar seg kombinere, mener Jochen Rieker. Båten er komfortabel og velutstyrt, samtidig som den er prisgunstig. Litt hard på rattet, og for mye friksjon på skjøtene, eller ser det ikke mye å trekke, mener juryformannen om Sun Odyssey 409.

Sun Odyssey ble sammenlignet med bavaria 40 Cruiser i Seilas 1-2011. Du kan laste ned bladet her. Tjenesten er gratis for abonnenter.

Årets Skarpseiler

Elan 350 - Juryens førstevalg

Flere jurymedlemer forteller at de har lyst til å kjøpe Elan 350 Elan 350 er den produksjonsturseileren jeg ville valgt om jeg skulle kjøpt meg båt i dag, say no more, er Toby Hodges fra Yachting Worlds kommentar. Han deler jurymedlemmsakepet med Matthew Sheahan som også har mange lovord. Lett, direkte og responsiv på rattet. Elan 350 er en glede å presse hardt. Båten klarer mye mer enn hva de fleste våger å kjøre den, akkurat som en sportsbil. Båten er enkel å håndtere, selv under tøffe forhold. Å krysse i kastete vind krever litt mer erfaring, men for dem som er vant med moderne regattabåter er det ingen sak. Man må enten reve, eller å pine litt for å ikke få for høy krengning.

Elan 350 er en den rette båt om man søker en båt som balanserer mellom gode seilegenskaper og dekker praktiske hensyn for turseiling. Det finnes en rekke produsenter som hevder å kunne tilby dette, men få leverer.

Også Jan Briek fra nederlandske Waterkampioen kunne tenke seg å eie en Elan 350. – Båten kombinerer seilegenskaper og hva man trenger for turseiling på en perfekt måte, forteller Briek.

Innredningstilen faller ikke i smak hos alle, lyst treverk, mørk dørk og skarpe hjørner gir en moderne atmosfære, men mange konservative savner Elans gamle mahogany innredning, mener Curt Gelin fra Båtnytt. God planløsning, men mangler litt på stilen er en gjenganger blant juryens kommentarer. Seilas kommer med en sammenligningstest til våren hvor Elan matches mot Dehler 35, First 35 og Sun Odyssey 36 Performace

Årets lukseriøse turseiler

Xc 38, Attraktiv lillesøster

Juryen likte Xc 45 for to år siden. Mange liker lillesøsteren enda bedre. Xc 38 er siste modell ut fra danske X-yachts turseilerlinje, og er også minste modell.

– Det er umulig å bli skuffet når du seiler Xc 38, forteller Loick Madeline fra Franske Voile. Men det beste finner du under dekk. Med kun to lugarer blir planløsningen suveren. Både eksklusive og voluminøs. En båt du gjerne vil vise deg frem i for venner.

Vanni Galgani mener at 38-foteren er den beste i serien, men mener at båten ikke er perfekt, selv om den fortjener å vinne. Båten er perfekt løst med tanke på volum og løsninger. Båten funger godt både over og under dekk.

– Båten er litt veik på kryss og må reves tidlig. Skjøtingen på forseilet er også litt for åpen, noe som gjør at høyden ikke blir like god som den kunne ha vært, mener Galgani fra Italia. Rattene er plassert for lavt. Han syns også at prisen på båten er for høy.

Toby Hodges fra Yachting World mener det er lite å sette fingeren på på Xc 38. Finish, byggekvalitet, hvordan plassen er utnyttet og seilegenskapene, alt fungerer og er gjennomtenkt, mener Hodges. X-Yachts har definert «luxury cruisers» og vist at deres oppskrift fungerer i de fleste størrelser.

Du finner minitest av Xc 38 i Seilas 8-2010.

Klassen for spesielle seilbåter

Saffier 23 - Enkel glede

Saffier 23 er lillesøsteren til Saffier 26 som vant for to år siden. – Saffier hjalp oss med å finne den enkle gleden med dagseilere, men 23-foteren er enda penere og har et mer effektivt skrog, mener Toby Hodges fra Yachting World.

Saffier 23 går rett i hodet på en seiler. Det er båten man ønsker å ha liggende foran brygga for enten en liten seiltur, eller bare for å stirre på båtens linjer. Cockpiten er perfekt for dagsturer. Dyp med lange benker og litt stueplass under fordekket. Du kan til og med ha en liten sprayhood for ekstra beskyttelse.

Båten seiler like bra som den ser ut. Den er suveren på roret og har egenskaper som en sportsbåt. Vi hadde det meget gøy i 20 knops vind. Vi nærmest fløy med vinden, og selv kryssen gikk bra, tross for at vi seilte båten i tøffere forhold enn hva den er konstruert for, forteller Curt Gelin.

Også Jochen Rieker fra tyske Yacht har mye pent å si om Saffier 23, men trekker også frem to negative sider. Den ene er båtens trim og skjøteløsning. Alle liner er ført under dekk, noe som gjør det svært rent både på dekk og i cockpiten, men systemet har for mye friksjon. Med alle tilleggene som skal til blir båten svært kostbar, på linje med en billig 30-foter.

Du finner minitest av Saffier 23 i Seilas 7-2010.

Vi har laget en video som viser hvordan man laster ned digitale utgaver av Seilas på iPad. Se saken her.

Saffier 23 vant klassen for spesielle seilbåter.
Xc 38 vant klassen for lukseriøse turseilere.
Sun Odyssey vant klassen for familieturseilere.
Fire verdige vinnere