Andraz Mihelin vil holde foredrag i Shorthandklubben i februar.
Rune Aasberg, Tor Hove og Aksel Magdahl holdt meget gode foredrag på Dronningen i går kveld for over 100 personer.

Elektronikken holder ikke mål

Rune Aasberg, Aksel Magdahl og Tor Hove holdt tre svært spennende innlegg om båtens elektronikk under Shorthand Sailing Norways medlemsmøte i går.

Publisert Sist oppdatert

Møtet holdt sted på Dronningen hvor over 100 personer møtte opp. Så fult at de sist ankommende måtte stå og hadde litt problemer med å se alt som ble vist på PowerPointene.

Måtte bryte

En oppsummering av møtet må være at elektronikken som er utviklet for seiling ikke er bra nok. Det var budskapet fra alle tre som ikke hadde kordinert sine foredrag, men utfylte hverandre på en ypperlig måte. Rune Aasberg hadde satset i fire år på å seile Route Du Rhum. Han kom til start, men måtte bryte fordi instrumentene sluttet å virke, også autopiloten. Systemet har aldri virket skikkelig, og hva som egentlig er feil er heller ikke løst. Svært mange brøt regattaen på grunn av elektronikkproblemer. Rune hadde dobbel autopilot, uten at det reddet ham.

Sett av masse tid

Aksel Magdahls tilnærming til stoffet var at man må bruke svært mye tid på å sette seg inn i systemene, og oppfordret alle til å dra frem manualer, og sette seg ned i båten i vinter for å prøve seg frem. Magdahl korrigerer instrumentene før hver regatta. Når han blir spurt om å seile en regatta setter han også av mye tid på forhånd for å sette seg inn i båtens systemer, og for å kalibrere.

Han poengterte at vindmåleren må stå høyt over masten, spesielt om båten har en masthead spinnaker eller en fathead storseil. Seilene lager turbulens over masten som er svært ødeleggende for vindmåleren, spesielt på unnavind.

Også hvor man legger utstyret om bord vil påvirke båtens instrumenter, fordi dette kan forstyrre systemets kompass.

Magdahl mener at værruting har liten verdi ved kystseilas, men kom med en gylden regel som forteller hvor mye man må seile fortere for å legge kursen om fra målet. 1-1-4-6 reglen gir et raskt svar på om det lønner seg å legge om kursen for å f.eks heise spinnaker. Legger du kursen 5 grader fra vmc, må du seile en prosent raskere, legger du den 10 grader må du også seile 1 prosent raskere. Legger du kusren 15 grader ut av kurs må farten økes med 4 prosent for at det skal lønne seg. 20 grader må du seile 6 prosent raskere.

Bruk tiden i båten

Tor Hoves budskap var i kontrast med Magdahl. Han oppfordret folk til å satse på enkle systemer som fungerer. – Maksimal ytelse på minimal innsats, var hans budskap. Energien skal brukes på seiltrim for å få båten til å gå fortere, derfor må man ha enkle systemer som man kan bruke effektivt.

–Hold det tørt om bord, sjøen er en feilvare, sa Hove under foredraget. Elektronikken må settes opp på en proff måte som gjør at vann ikke kommer nær kontaktene, og at det er enkelt å komme til for å gjøre service.

Hove viste en video fra OneStar hvor han alene seilte gjennom grumsete farvann med spinnaker. Fordi autopiloten fungerte perfekt, og at plotteren kunne vris kunne Tor trimme spinnakeren og ha full kontroll.

Spennende program

Klasseklubben for shorthandseiling i Norge har en spennede program for vinteren og våren. Neste møte, 17. februar blir det fokus på sikkerhet. Mini Transat seileren Andraz Mihelin fra Slovenia vil være en av foredragsholderne.

Rune Aasberg, Aksel Magdahl og Tor Hove har mange erfaringer å utveksle.