Ingen entydig miljøgevinst i seiling
Det kom frem under siste dagen av World Yacht Racing Forum i Lisboa idag der man blant annet drøftet om seiling kan presenteres som en miljøvennlig sport.
Bildet over viser soloseileren Samantha Davies fra siste Vendee Globe
Det var en av deltakerne i paneldebatten, franske Dimitri Caudrelier som er prosjektdirektør i Quantis som påpekte at de mest åpenbare løsningene i retning av bra miljø ikke nødvedigvis var de beste når det kom til stykket.
Han anbefalte alle som påberoper seg å være miljøvennlige, enten det er seilere hvis båter er drevet av vindkraft, eller arrangører av events som skryter av sin miljøprofil om å sjekke verdikjeden før man uttaler seg bombastisk.
Det er ikke sikkert det er mer mijøvennig å bruke solcellepaneler og store batterier enn det er å benytte en bensindrevet motor for å generere strøm til sjøs. Dersom en ikke kan lade med "ren" strom fra brygga for hele turen, vil det gi større miljøgevinst å lade batteriene ved å bruke motoren, sier Caudrelier. Best er det imidlertid om man benytter biodiesel.
Den populære soloseileren Samantha Davies, nummer fire i siste Vendee Globe og nå på jakt etter sponsorer, var ikke villig til å spille ut miljøkortet når hun nå var på sponsorjakt til neste Vandee Globe. - Jeg tør ikke å innestå for noe jeg ikke er sikker på å kunne levere, sa hun til deltakerne og høstet applaus for sin ærlighet.
I panelet deltok også sponsorsjefen for miljøselskapet Veolia, Isabelle Jahlan som har valgt å satse på seiling og Roland Jourdain, samt Jo Royle, skipper på Plastiki båten som krysset Stillehavet og som er bygget blant annet av tomme plastflasker