Ingen entydig miljøgevinst i seiling

Det kom frem under siste dagen av World Yacht Racing Forum i Lisboa idag der man blant annet drøftet om seiling kan presenteres som en miljøvennlig sport.

Publisert Sist oppdatert

Bildet over viser soloseileren Samantha Davies fra siste Vendee Globe

Det var en av deltakerne i paneldebatten, franske Dimitri Caudrelier som er prosjektdirektør i Quantis som påpekte at de mest åpenbare løsningene i retning av bra miljø ikke nødvedigvis var de beste når det kom til stykket.

Han anbefalte alle som påberoper seg å være miljøvennlige, enten det er seilere hvis båter er drevet av vindkraft, eller arrangører av events som skryter av sin miljøprofil om å sjekke verdikjeden før man uttaler seg bombastisk.

Det er ikke sikkert det er mer mijøvennig å bruke solcellepaneler og store batterier enn det er å benytte en bensindrevet motor for å generere strøm til sjøs. Dersom en ikke kan lade med "ren" strom fra brygga for hele turen, vil det gi større miljøgevinst å lade batteriene ved å bruke motoren, sier Caudrelier. Best er det imidlertid om man benytter biodiesel.

Den populære soloseileren Samantha Davies, nummer fire i siste Vendee Globe og nå på jakt etter sponsorer, var ikke villig til å spille ut miljøkortet når hun nå var på sponsorjakt til neste Vandee Globe. - Jeg tør ikke å innestå for noe jeg ikke er sikker på å kunne levere, sa hun til deltakerne og høstet applaus for sin ærlighet.

I panelet deltok også sponsorsjefen for miljøselskapet Veolia, Isabelle Jahlan som har valgt å satse på seiling og Roland Jourdain, samt Jo Royle, skipper på Plastiki båten som krysset Stillehavet og som er bygget blant annet av tomme plastflasker