Dufour med nyhet til Paris
Dufour 445 leveres med tre eller fire lugarer.
Nye Dufour 445 har uttrekkbart baugsbryd.

Dufour med nyhet til Paris

Dufour 445 følger verftets nye stil og vil utfordre Hanse 445, Bavaria Cruiser 45 og Sun Odyssey 439.

Publisert Sist oppdatert

Prisen på nye Dufour 445 er ikke klar, men båten møter tøff konkurranse fra de ande store verftene. Både Hanse, Bavaria og Sun Odyssey har en pris som starter på ca 1,5 millioner. Dufour har vanligvis vært litt dyrerer, men prisforskjellen mellom båtene ser ut til å minke, og det gjør også de fysiske forskjellene. Det er nå enklere å snakke om forskjellene mellom båtene enn likhetene.

Seilas publiserte det første bildet av Sun Oyssey 439 i går. Les saken her.

Har vært om bord

Petter Antonsen i Blue Peter har alt vært på verftet og sett nyheten.

– Jeg var ombord i båten når vi var på verftet for ca 2 uker siden, og ble mektig imponert over den nye Dufour 445! Båten har en meget stor og romslig cockpit, og et stort cockpitbord. Her kan man fint sitte 6-8 personer rundt bordet. Cockpiten har også 4 gode sittehjørner, så her kan kan hele familien sitte godt under seilas, og i havn...

– Rormannen har god plass, og kan med enkelt seile båten alene, da genoavinsjer og tyskerhaling er trukket bak til rormanns plassen. Merk at båten  også har genaker peke,  likt som er på Dufour 485 og 525. Under dekk er det en høy komfortfaktor som Dufour verftet er vel kjent for, med mange gode løsninger. Vinkjelleren er på plass, nytt er også at det er laget et "sko skap" under dørken. I kartbordet er det laget en egen plass til pc`n. Samt at det er sjelden mye skap plass i denne modellen. I forkabinen er det et stort og eget dusjrom! Også et eget rom til toalettet, og en stor og deilig seng til skipperen, forteller Antonsen til Seilas.

Tradisjonell rigg

Trenden har vært et større storseil og et mindre forseil. Det gjør båtene enklere å håndtere på kryss da det skal mindre til å vinsje inn en fokk enn en stor genua. Med en liten fokk kan også verftene sette vantene i skrogsiden som gjør båtene billigere å produsere. Dufour henger ikke med på denne karusellen og har utviklet nyheten med en genua. Det passer nok bra i middelhavet hvor man slører mellom havnene, men ikke like bra for dem som ønsker å krysse i trange sund. Min erfaring er at svært få nordmenn gjør det, selv om de kanskje vil.

Sammenlignet med Bavaria har nye Dufour 11 kvm mer seil. Storseilet er mindre, 43,5 på Dufour mot 47,8 kvm på Bavaria, men forseilet på den franske er 5 kvm mot bare 32,6 kvm på den tyske.

Dufour har også utstyrt båten med inntrekkbart baugspryd slik som J/Boats utviklet på 90-tallet. Supert for gennakerseiling. Dette gir nyheten et sporty preg og skiller den fra konkurrentene.

Du kan se film av Bavaria Cruiser 45 her.

Stor bysse

Dufour 405 ble kåret til årest båt 2010. En av grunnene var en god bysseløsning. Stor bysse har også nyheten fått med muligheter for fryser i tillegg til en enorm kjøleboks. Dufour vil nok appellere til mat glade seilere. Byssa er langsgående slik som hos Bavaria, mens Jeanneau og Hanse har valgt en konvensjonell L-bysse bak salongen.

Tre eller fire lugarer

Som sine konkurrenter kan også Dufour 445 leveres med tre eller fire lugarer. Båten har som alle untatt Bavaria to store bad. Bavaria har tre. Dufour har som Hanse og Bavaria, delt opp badet foran i egen dusj og egen WC. Jeanneau har derrimot valgt tradisjonelt med ett bad. Jeanneau har også en asymmetrisk lay-out på lugarene forut om man velger fire lugarer.

Hanse 445 er nominert til Årets Båt og ble testet av Seilas i forrige uke. Du kan lese mer om båten her.

  Dufour 445 Hanse 445 Bavaria 45 SO 439
Skrog 13,25 m 13,40 m 13,60 m 12,98 m
Bredde 4,35 m 4,38 m 4,35m 4,24 m
Dybde 2,2 m 2,25/1,82 m 2,10 m 2,2 m
Vekt 10,326 kg 11.000 kg 12.600 kg 9.980 kg
Ballast   3.500 kg 3.490 kg 2.850 kg
Seilareal 98,5 kvm 93 kvm 82 kvm 93 kvm
Pris   1.511.870,- 1.495.000,- 1.495.000,-