Søk i arkivet

Båten får en mindre markert knekk mellom sideskrog og bunnen enn sine konkurrenter.
Båten får en mindre markert knekk mellom sideskrog og bunnen enn sine konkurrenter.
Pacer 310 blir en superrask turseiler.
Pacer 310 blir en superrask turseiler.

Afrikaner utfordrer First 30

Pacer 310 ser ut som en blanding av Elan 310 og First 30, men vil veie 700 kilo mindre.

Paver fra Sør Afrika utvikler en spennende 31-foter. En sporty turseiler som ligger tett opptil First 30 og Elan 310. Afrikaneren har kun ett ror, men har lik innredning en cockpit som minner mye om Elan. Masten er flyttet bakover, men ikke like ekstremt som First.

Se film og les mer om Elan 310 her.

Avansert bygget
Båten er vakuumstøpt med vinylester. Verftet har en forventet vekt på 3055 kilo. Det er 700 kilo lettere enn sine konkurrenter. Kjølen er hele to meter dyp noe som gir god effekt. Båten får mye duk ,men ikke like mye som First 30, 55 kvm på kryss og over 100 på slør.

Hyggelig pris
Prisen skal vær 69 000 euro, eller ca 700 000 norske kroner med moms. Den vil bli solgt med seil, og båten vil derfor være konkurransedyktig med sine europeiske konkurrenter.

Les mer om First 30 her.

Pacer satser på det europeiske markedet og viste sin 37-foter på Dusseldorf-messen i vinter. Verftet utvikler også en 40 og en 43-foter.

Les mer her. 

Pacer 310
LOA = 9.5 m
LWL = 8.95 m
Beam = 3.33 m
Draft = 2.0 m
Displacement = 3100 kg
Upwind sail area = 54.95 m2
Downwind sail area = 103.29 m2

Seilas 9 som går til trykken i disse dager vil ha en stortest av Elan 310, First 30, Degler 32 og Sun fast 3200.
Se film fra testen her.


CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v62), default quality
Båten har en skrogform som minner om First 30 med bredden svært langt bak. Innredningen ligger tett opp mot Elan 310 og First 30.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen