Festet til blokka var festet med skruer som var for korte.
Tor Hove

Forklaring på mastehavariet

Tor Hove som selger Elan i Norge har lagt ut en god forklaring på hvorfor masten på Elan 350 falt ned.

Publisert Sist oppdatert

Tor Hove kan fortelle at Elan 350 har slått meget godt an i Norge. Hele fem båter har blitt solgt. Tre av båtene vil seil i Oslofjorden til neste år.

Tor Hoves forklaring på havariet

Årsaken til uhellet var at den første blokken til akterstagsystemet ikke var festet i samsvar med tegningene. På grunn av geometriske forhold, er det en tungvint jobb å installere denne blokken. Hele blokken må demonteres for å klare å tre inn skruer som er lange nok. En operatør ved fabrikken har valgt å kutte lengden på skruene tilstrekkelig til at de lot seg tre inn og dermed sparte han den tungvinte demontering/montering av blokken. Ulempen med metoden var at skruene da ikke var lange nok til at man kunne sette på mutter og skive. I stedet hang skruen på gjenger i aluminimums forsterkningsplaten. To av skruene hadde knapt nok inngrep med gjengene.

Dette er en type feil som ikke skal skje, men det har altså skjedd. Elan har satt i gang en kursing av de aktuelle operatørene for å unngå at det samme skal skje igjen. Alle produserte båter vil i tillegg bli kontrollert

Noen lurer sikkert på hvorfor ikke masten ble stående på toppvantene i en slik situasjon. Det har en enkel forklaring: Dersom akterstaget hadde vært slakt under heisingen av spinnakeren, ville det sannsynligvis ha gått fint. I den aktuelle situasjonen var akterstraget satt knallhardt etter en kryss. Når da storseilskjøtet slakkes, vil belastningen på akterstaget bli ytterligere forsterket. Dette skyldes at akterstaget og storseilet sammen strekker opp forstaget. Dette fungerer som en forspent fjær når storseilskjøtet slakkes. I en slik situasjon får man en sjokkbelastning på hele systemet i det øyeblikket akterstaget ryker. Det er denne dynamiske tilleggsbelastningen som gjør at systemet kollapser.

Du kan lese mer om havariet her.

Elan 350 mistet masten under test av Segling og Seilas under tøffe forhold.