Ikke no' mas, ex Wildcard er til salgs for 580.000,-
«Al Capone»
Christian von Trepka og gjengen på «Al Capone» har hatt det mye moro i to sesonger.
«Islas Canarias Puerto Calero» er til salgs for en brøkdel av prisen av en ny båt.

Rå seilglede på billigsalg

Løp å kjøp en GP 42 anbefaler skipperen på «Al Capone». 

Publisert Sist oppdatert

Å eie en fullblods regattabåt er ikke spesielt kostbart mener Christian von Trepka, skipper på «Al Capone». Båten er eiet av et aksjeselskap med fem eiere. Under regattaseiling har de mannskap som betaler for å være med. Båten brukes også til eventseiling.

Break even

– Vi har driftskostnader på ca 150 000 i løpet av ett år. Det tipper jeg de fleste som seiler regatta md båter i denne størrelsen også må ut med. Vi får inn omtrent like mye i leieinntekter, slik at kostnadene å drive båten er svært lav, så lenge vi seiler riktig. I fjor hadde vi en bratt læringskurve og fikk ødelagt noen seil. I år har vi seilt helt uten å ødelegge noe utstyr, forteller skipper Christian von Trepka.

Von Trepka legger ikke skjul på at det til tider har vært mye jobb for å få bitene på plass. Både med å skaffe inntekter, samt å få støtte hos familien.

Et rent leketøy

«Al Capone» har vært med på nesten alt det er mulig å være med på i løpet av en sesong. Få har seilt like mye som oss. Båten har seilt 11 helgseilaser (inkl Færdern, Skagen, Tjørn Rundt, Hollenderen ++, siste var Uteliggern i Drøbak.) i løpet av sesongen samt onsdagsseilaser i Bundefjorden fra april til oktober. Det å ha en ren regattabåt som ikke brukes til turseiling gjør det enklere, forteller Christian von Trepka.

Klassen ikke død

En ny GP42 koster nesten 10 millioner å bygge. Høye kostnader har skremt kjøpere fra klassen. Båttypen er nå erstattet i MedCup av Soto 40 en en-typebåt fra Argentina. GP42 skulle være et billig alternativ til TP52-klassen. Men GP42-klassen fikk ikke den oppmerksomheten som trengs for å tiltrekke seg sponsorer. De proffe lagene valgte derfor TP-52. Men klassen er ikke død, båtene vil fortsatt konkurrere i Middelhavet. Det er nå foreslått små endringer i klassereglen. Det det kan bli tillatt med fathead storseil og baugspryd. Mannskapsvekten kan også bli redusert, men det vil bli lov å ta med seg en gjest. Kjølvekten vil forbli den samme, forteller Christian von Trepka. Han har gode kontakter med miljøet. – Vi kommer ikke til å bygge om til baugspryd. Det koster ca 50000,- å bygge om, og vi etter hvert blitt vant til å jibbe spinnakeren med bom. Samt at det gir oss fordeler på dype lenser der vi kan brase opp. Er ofte aktuelt på baner med faste merker og der vi ikke seiler pølsebaner. Dette er naturlig nok ikke mulig med fast baugsbryd, forteller Christian von Trepka.

Prisfall

Nå som klassen har blitt sparket ut av MedCup, har den også mistet status. Det har gjort at flere båter nå legges ut for salg.

– Det er de proffe lagene som selger billigst, mener Christian von Trepka. Han har hørt at MedCups raskeste båt, «Islas Canarias Puerto Calero», skal leges ut for salg for 250 000 euro. – Da får man en rendyrket regattabåt i karbon for prisen av en X-41. GP 42 har gjerne ligget i prissiktet mellom 350 000 til 450 000 euro. I tillegg kommer frakt, som koster ca 100 000 kroner mener von Trepka. Han mener at alle båtene som ligger ute er i topp stand. Det er også billige nesten ikke brukte seil å få kjøpt.

Ta kontakt

Christian von Trepka håper at noen flere i Norge kjøper en GP 42. Det vil gjøre det enklere med eventseiling, og vil også øke spenningen på regattabanen. Ta gjerne kontakt med «Al Capone»-laget for å se på båten, eller få høre erfaringene med å seile GP 42.

Drømmer du om å seile raskest på fjorden så finner du noen brukte GP 42 på linkene under.

Søsterbåt av «Al Capone» på Farr til 250 000 euro, men bygget i Kroatia

Billig GP 42 til kun 200 000 euro

 Fire GP 42 til salgs fra 2,5 til 4,5 millioner kroner

Enda billigere i Norge

Nesten like rask og like ukomfortabel som en GP 42 er «Ikke no' mas» eller tidligere «Wildcard» som ligger ute på Finn.no til bare 580.000,-. 44-foteren er tegnet av Judel & Vrolik for IMS. På den tiden ble stive båter straffet hard, slik at IMS-båten krever vekt på ripa. Den vil nok bli enda raskere med mer vekt i kjølen, og kan da under noen forhold holde følge med en GP 42. 

Du finner båten her.

Se film fra Al Capone under Tjörn Runt.