TwoStar 36 trenger ny motor
Stort instrumentpanel med turteller, gangtid, oljetrykk, temereratur og spenningsmåler.
Splitter ny motor på 27 hk med fem års reklamasjonsrett for 45.000,-

Billig motor fra Kina

Hvorfor kjøpe brukt motor når man kan få ny nesten like billig?

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkelserie over flere deler hvor det settes fokus på valgmulighetene man har når motoren på en eldre båt havarerer. Min motor, en Volvo Penta 2002 sa takk for seg i sommer, etter å ha vært litt uvillig siden jeg kjøpte båten.

Saker som er publisert

• Mange løsninger for haverert motor

• Populær bruktmotor

• Gammel motor, men i god stand

• Ny Volvo Penta montert i Norge

• Ny Volvo Penta montert i Sverige

• Billigere alternativer til Volvo

• Erfaringer med å skifte til Nanni

Disse sakene kommer:

• Billig bensinmotor

• Miljøvennelige alternativer

• Kostnadsanalyse av motorbytte

Med en seilbåt far 1986 med like gammel motor er det fristene å kjøpe splitter ny motor. Om man tenker på kort sikt vil det lønne seg å sette inn en brukt motor, fordi verdiøkningen av båten ikke blir like høy på bruktmarkedet som det en ny motor koster. En brukt Volvo Penta 2002 på 18 hk med ferskvannkjøling ligger nå ute på Finn for 35.000, men jeg har sett dem ned til 20.000. Det ligger også en Volvo Penta 2003 med 27 hk til 35.000 som er et bedre kjøp for min båt, fordi motoren passer inn. TwoStar 36 ble også levert fra verft med denne motoren.

Ny for litt mer

Telemark Trade importører svært billige dieselmaskiner fra Kina. TD-Power motorene er produsert av Yang Dong og 27-hesteren koster bare 45.500 kroner. Det er bare 10.000 mer enn hva jeg måtte ut med for en gammel brukt Volvo Penta med dårlig rykte. Selskapet markedsfører også disse motorene mot båteiere som vil bytte ut sin slitne motor, uten å betale nesten like mye som båten er verdt. Bare garantien man får med på et slikt kjøp er verdt mange penger.

Motoren er ferskvannskjølet og tilfredstiller moderne utslipps-krav, men de tekniske dataene imponerer meg ikke. Motoren veier nesten det dobbelte av de andre maskinene jeg vurderer.

Nett Italiener

For 10.000 mer en Kina-motoren kan jeg få en Lombardini/Iveco-motor. Nå er denne bare 20 hester, men stor nok for min båt i følge motorkalkulatoren til Volvo Penta som foreslår en 18 hester. Lombardini er svært lett, under 100 kilo. Den veier faktisk under halve vekten av Kina-motoren, men så er også slagvolumet nesten det halve.

Beta fra England har også prisgunstige motorer. De har også en 25 hester som er en bra størrelse for min båt. Denne motoren som veier 113 kg kan jeg få for 61.000.

Kjente merker

Min konklusjon er at den eneste grunnen til å kjøpe brukt, er at selve monteringen vil være enklere om man kjøper lik motor som den man hadde. Bare her kan man spare 15.000 til 20.000,-. Kina-motorene er billige, men ikke så mye billigere enn etablerte alternativer som også virker mer moderne i konstruksjonen at jeg tar sjansen. Jeg tror også at du vil få en bedre verdiøkning på båten brukt om man velger noe trygt. En Yanmar ville nok vært best, men deres 20 hester koster nærmere 90.000.