Søk i arkivet

JPK 1010 er en videreutvikling av JPK 960. Nyheten skal være bedre i lett vind.
JPK 1010 er en videreutvikling av JPK 960. Nyheten skal være bedre i lett vind.
JPK 1010 slipper vannet lett, og seiler som en jolle. Testbåten var utstyrt med symetrisk spinnaker.
JPK 1010 slipper vannet lett, og seiler som en jolle. Testbåten var utstyrt med symetrisk spinnaker.
JPK 1010 er en tøff båt
JPK 1010 er en tøff båt
Funksjonell cockpit både for shorthan og baneseilas.
Funksjonell cockpit både for shorthan og baneseilas.
Akterlugaren har også en rørkøye. Sjekk skapet. Ikke et gram ekstra.
Akterlugaren har også en rørkøye. Sjekk skapet. Ikke et gram ekstra.
Toalettet er åpent bakover og egnet som steplass. Her er det også en køye for regattaseiling.
Toalettet er åpent bakover og egnet som steplass. Her er det også en køye for regattaseiling.
Stort og funksjonelt kartbord
Stort og funksjonelt kartbord
Funksjon fremfor estetikk. Her kan du spyle innredningen, uten at det tar skade.
Funksjon fremfor estetikk. Her kan du spyle innredningen, uten at det tar skade.
Eieren bruker programvaren Adrena. Her er båtens polardiagram for 35 knops vind. Den skal da seile 17 knop på slør.
Eieren bruker programvaren Adrena. Her er båtens polardiagram for 35 knops vind. Den skal da seile 17 knop på slør.
Båten har mye volum i baugen, noe som gir mer symetriske linjer og lengre vannlinje når båten krenger.
Båten har mye volum i baugen, noe som gir mer symetriske linjer og lengre vannlinje når båten krenger.
Testbåten hadde karbonmast, noe som er ekstrautstyr, Sjekk den tøffe bommen.
Testbåten hadde karbonmast, noe som er ekstrautstyr, Sjekk den tøffe bommen.
Jean-Pierre Kelbert bygget tidligere seilbrett før han startet med båter. Han er en barka shorthandseiler som vant Transquadra med brukkete ribbein etter å ha falt ned fra masten.
Jean-Pierre Kelbert bygget tidligere seilbrett før han startet med båter. Han er en barka shorthandseiler som vant Transquadra med brukkete ribbein etter å ha falt ned fra masten.
JPK 1010 er bygget for shorthandseiling og havseilas.
JPK 1010 er bygget for shorthandseiling og havseilas.

Bygget kun for seilglede

Med JPK 1010 kan du vinne IRC-regattaer, solo-seilaser over Atlanterhavet, eller kun bruke for turseiling. Seilas har kost seg utenfor Ijmuiden. Se video.

JPK er et lite verft i Bretagne i Frankrike. De bygger noen svært spennende båter. Seilas fikk i forbindelse med Årest Båt testingen utenfor Ijmuiden i Nederland prøveseile den nye 33-foteren.

Brettseiler
Verftets gründer Jean-Pierre Kelbert var på det franske landslaget i windsurfing på 80-tallet og var med til OL i Soul i 1988 som reserve, akkurat som Knut Frostad var. Kelbert var for lett for profesjonell windsurfing, og startet i stedet å bygge seilbrett etter olympiaden. På 90-tallet ble produksjonen flyttet til Østen og JPK-brettene klarte ikke å holde prisnivået.

Fornyet vinnerbåt
Kelbert drev også med seiling, og etter å ha blitt grundig slått av en båt tegnet av Jacques Valer, gikk han over til å bygge seilbåter i stedet. Konstruktøren ble selvfølgelig Jacques Valer,. Første modell het JPK 960, og med den har Kelbert vunnet Solo Atlanterhavseilasen Transquadra. Båten har også vunnet Spi Quest en rekke ganger.
– JPK 1010 er arvtageren til JPK 960 som ikke lengere er i produksjon. Den nye modellen skal spesielt være raskere i lett vind. Den skal være en bedre allrouder, forteller Jean-Pierre Kelbert under testseilingen.

Tilpasset IRC
Båten vi testet er tilpasset IRC. Båten har en svært lett mast, bare halve vekten av aluminium. Standard masten veier fire kilo per meter, denne karbonmasten veier ti kilo. Jeg betaler 200 euro for standardmasten, men denne koster 1200 euro, forteller båtbyggeren. Velger man karbonmast, så bør det være en high-modulus karbonmast, mener Kelbert. Straffen for karbonmast er lik, enten den er lett eller tung, og da lønner det seg å velge den lette, selv om den er en del dyrere. Testbåten er også utstyrt med normal kjøl.
– Båten leveres også med en T-kjøl. Det gir økt stabilitet tilnærmet 200 kilo på rekka, men vi taper noen sekunder per time, så det vil som regel ikke være optimalt for IRC, forteller Kelbert.

Også for shorthand
Kelbert har stor sans for shorthandseiling. Hans nyhet skal også gjøre det skarp med begrenset utstyr, og er utviklet for dette også. – Båter er klar for doble ror og T-kjøl. Neste båt på vannet vil ha det, men også de fire båtene som er produsert kan enkelt bli konvertert til en shorthandbåt. Forsterkningene for de doble rorene er på plass, fortller gründeren.
– Med doble ror mister man litt av finfølelsen på roret, men båten kan presses mer, og båten vil styre bedre med autopilot, forteller Kelbert.

Teller gram

Båten er ikke superlett, men båten har ikke mange unødvendige kilo om bord.
– For å lage en god allround båt kan den ikke bli superlett mener båtbyggeren. Båten må være stiv, og derfor ha en tung kjøl. Men også skroget må kunne ta opp alle kreftene fra riggen, slik at den krever en kraftig ramme. Båten er vakuumstøpt med glassfibermatter og vinylester. Kelbert har valgt å bruke balsa med fiberne 90 grader på laminatet i nedre del av skroget og et lettere skummateriale i øvre del. – Balsa tårer trykk meget godt, og egner seg derfor bedre mot slag enn skum, mener båtbyggeren.

Røff stil
Båten er ikke laget for å imponere på båtutstillinger. Stilen er minimalistisk, eller spartansk. En grunn til det er å spare vekt, men også for at båten skal fungere under røffe forhold. Putetrekket i salongen er av plast, akkurat som bussene på 70-tallet. Det blir klamt å sitte ned i shorts, men perfekt om du har på fult med seilklær. Om du blir sjøsyk, så kan det bare spyles rent under dekk. Båten er svært lik A 35 under dekk, og har en åpen forpigg i forlengelse av salongen. Det finnes ingen dører, bare kanvastrekk. Toalettet er montert i stuerommet på styrbord side.

JPK 1010 minner mye om Archambaults båter, og møtes ofte også på regattabanen. Størrelsesmessig ligger JPK 1010 midt mellom A 35 og A 31. Kelbert mener han hans båt er stivere, og derfor bedre egnet for shorthandseiling enn Archambault.
Les mer om A 35 her.

Må vinne
– Suksess på regattabanen er viktig for at jeg skal få kunder, forteller Kelbert. Det har han hatt, og ordrebøkene er fulle. JPK har også en Class 40 båt på sitt program. Det er bygget tre båter, men ingen av dem har gode seilere som eiere. – Når det er soloseilas kommer de blant de siste, mens er det dobbelhanded er de høyt oppe på resultatlisten, forteller den tidligere brettseileren. Han forteller at det starter to av hans båter i Route del Ruhm.

Har det meste

Testbåten var utstyrt for å delta på lengre regattaer. Den belgiske eieren ønsker å delta på Fastnet Race til neste år. Båten er også utstyrt med komfort som varmeapparat og autopilot.
Båtens pris starter på 108 000 euro uten moms. Båten er da godt utstyrt på dekk, men mangler elektronikk og seil. JPK ser ut til å holde seg greit i pris. Jeg ble fristet av en brukt JPK 960, men disse ligger mellom 90 000 og 100 000 euro, noe som var over hva jeg hadde forventet. Men med en brukt JPK 960 får du med utstyr på kjøpet.



Skroglengde . . . . . . . . . . .10,00 m
Vannlinjelengde. . . . .  . . .. 8,76 m
Brede . . . . . .. . . . . . . . . . 3,39 m
Vekt. . . . . . . . . . . . . . . . .3,700 t
Motor. Volvo . . . . . . . . . . 18 hk
Ballast. . . . . . . . . . . .  . . .1,500 t
Dybde . . . . . . . . . . . . . . .1,98 m

Seil
Storseil . . . . . . . . . . . . . . . 33 m2
Genua . . . . . . . . . . . . . . . 25 m2
Asymetrisk spinnaker . . . .95 m2
Symetrisk spinnaker . . . . . 85 m2
Design : J. Valer



 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen