Motoren i min Twostar 36 fra 1986 har sagt takk for seg. Nå leter jeg etter et avløser.
Marieholm i Strømstad har svart på min e-post forespørsel.

Ny Volvo Penta montert i Sverige

Det er lite penger å spare på å bytte motor om du skal gjøre alt etter boken, men timeprisen er mye hyggeligere.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkelserie over flere deler hvor det settes fokus på valgmulighetene man har når motoren på en eldre båt havarerer. Min motor, en Volvo Penta 2002 sa takk for seg i sommer, etter å ha vært litt uvillig siden jeg kjøpte båten.

Saker som er publisert

• Mange løsninger for haverert motor

• Populær bruktmotor

• Gammel motor, men i god stand

• Ny Volvo Penta montert i Norge 

Disse sakene kommer:

 • Mye å hente på å velge annet merke

• Erfaringer med å skifte til Nanni

• Billig motor fra Kina

• Miljøvennelige alternativer

Jeg har tatt kontakt med tre verksteder i Sverige for tilbud. Kun Marieholm i Strømstad ga et raskt svar på min e-post. Motoren koster der 87.860,- inkludert svensk moms på 25 prosent. Omregnet til norske kroner vil den koste 77.000,-, i tillegg kommer den noen kroner for HK-avgift. Prisen på selve motoren er derfor ikke noe særlig billigere enn det Holmen Brygge kunne tilby den meg.

   

Under 20.000 å spare

Jobben å skifte estimerer verkstedet i Strømstad at vil koste mellome 15 og 20.000 svenske kroner pluss materiell. Det vil også ta fire tusenlapper for å ta båten opp og ned av vannet, og for prøvekjøring. Tilsammen vil det koste meg ganske nøyaktig 100.000 norske kroner å få jobben gjort i Sverige, 20.000, mindre enn 500 meter unna hjemmehavnen. 

Pass på garantien

Alexander Gulliksen i J. Weiberg Gulliksen AS er en av norges største Volvo Penta forhandlere. Han gjør meg oppmerksom på at norsk kjøpslov er sterkere enn den svenske, og at kjøper du motoren hjemme får du en bedre garant. – Den gode garantien er en forsikring som koster, og den må kunden betale for, forteller han til Seilas.