Bunnrammen er solid, og dørken er hevet svært høyt over bunnen.
Folk fra Lundebåt er imponert over det tekniske, og mener at det nå er enklere å montere ekstrautstyr som atopilot. Det elektriske er også godt merket som her bak salongputen.
Suveren tilgang til motoren. Motorrommet er nå blitt bedre lydisolert. Motorrommet har også fått skikkelig lufting.
Akterlugarene er fine. Bra med lys og luft.
God plass til å skifte klær i eierlugaren foran..
Bra bad i forpiggen også.
Forpiggen er sammen med cockpiten båtens sterkeste sider. Jeg hadde foretrukket et stuerom over føttene foran til fortøyningstamper.
Gjestebadet bak byssa er stort.
TVen går merklelig nok på 230 volt, og krever landstrøm, eller en inverter. Her er det kontakt for både strøm og antenne.
Båten har fått LED-lys over alt. Fargen på lyset er bra. Her fra lysene over byssa.
Byssa er typisk for Bavaria. Jeg liger stålgripetaket i forkant, men savner skuffer. TVen er plasser på byssas aktre skott og kan vippes frem for visning i salongen. Her blir TVen litt mer anonym enn på hovedskottet.
Dataalderen har nådd Bavaria. En USB kontakt kommer ut av kartbordet, sansynligvis for å koble til en iPod, eller for annet elektronisk innhold til steroen.
Her burde verftet satt inn skuffer. Kanten i forkant er for liten for tunge gjenstander, men med litt hjemmemekk er dette praktisk plass.
Kartbordet er tilbake i full størelse, nå også med vindu i skroget. Steroen er av moderne type hvor du også kan se film.
Layouten er lik som den gamle Bavaria 40. Dørk med striper er tilbake. Her er det også dører foran hyllene i salongen. Jeg savner støre vinduer i salongen.
To stuerom under benkene i cockpiten som er relativt grunne.
I baugen finnes det ankervinsj, men ingen luke. Det vil bli savnet.
Stadig mer av dekksutstyret er levert av Selden.
Sidedekket er ganske smalt.
Mange luker på hytta.
Plotteren får akkurat plass ned i bordet.
I hegen finnes det en utrekkbar badestige som jeg tar litt av æren for etter at jeg kritiserte at det hadde blitt vanskeligere å komme om bord med lukket hekk.
Hengslingen imponerer.
Båten har fått Bavarias nye kjennemerket, en enorm badeplattform.
Masten har fått en flott ståtte av stål. Salongen er best for å spise.
Profilen på roret er meget bra. Det sitter nå også mye tettere opp under skroget som er en fordel hydrodynamisk. Lageret i rorhylsen er også forbedret.
Cockpiten er bred og har fått et stort fastmontert bord.
Bavaria Cruiser 40 er tegnet av Farr og har flotte linjer.

Sniktitt i Bavaria Cruiser 40

I går kveld kom bygge nr. En fra Tyskland. I morges var vi om bord. Her er de første inntrykkene. Se bildereportasje.

Publisert Sist oppdatert

Kun verftsarbeidere og ansatte hos Lunde Båt samt meg har sett båten så langt.

Bavaria Cruiser 40 kommer til å bli en ny salgssuksess, oppsumerer mine inntrykk, i hver fall om seilegenskapene er like gode som på 32 og 45-foteren.

Søskenlikhet

Bavaria Cruiser 40 minner mye om 45-foteren, men ligger også tett opp til den gamle 40-foteren. Båten kan åpne hekken slik som på 45-foteren, men her skjer det med håndkraft. Verftet har kostet på seg en flott mekanikk som gjør jobben enkel. Den oppbalanserer tyngden i lemmen, og demper fallet når du vipper den ned, og hjelper deg å løfte den opp. –Jeg mener at en slik mekanisk mekaniske er foretrekke fremfor en trykknapp. Dette er et system jeg tror det vil være svært få problemer med.

Cockpiten har doble ratt, og skal etter hva jeg ble fortalt ha Jefa-styring, slik som du vanligvis kun finner i båter i en høyere prisklasse. Testen av 45-foteren viste at de nye Bavariaene er blitt mer presise på styringen, og det tror jeg 40-foteren også blir. Rorprofilet er fantastisk, nesten som på en regattabåt.

I cockpiten finner du et stort bord. Her kan plotteren vipes ned. Er man redd for den kostbare elektronikken burde man sette på en lås, men heldigvis er det få tyverier fra seilbåter. Dette bordet har klaffer som slåes opp fra siden, og klaffene har en solid støte under. For å få mye plass under dekk er overbygget trukket lang ut på sidene, også i baugen. Jobben å legge teakdekk blir derfor ikke særlig stor. Jeg hadde foretrukket et lott bredere dekk.

Forsvunnet luke

Stueplass fra dekk blir nok et samtaleemne om nyheten. Båten har ikke den store luken mellom rattene slik 45-foteren har. Den har heller ingen luke i baugen som kan åpnes. Her finnes det et rom for kjettingen til ankeret, men det droppes rett ned fra vinsjen. Det er ingen luke for å kaste ned fortøyningstampene. Dette har jeg sett på havgående langturbåter med den filosofien at man unngår å seile med luka full av vann på hard kryss.

Du finne to luker under cockpitbenkene, men disse er grunne på grunn av lugarene under.

Ingen overraskelser

Under dekk er båten ganske lik som forventet. Forpiggen er fantastisk. Badet bak er overraskende stort. Båten har et skikkelig kartbord. Salongputene er blitt opphøyet mot kanten, noe som bedrer sittekomforten. Putebredden er litt snau, og ryggen i retteste laget for å slappe av i salongen, men under et måltid er komfort god.

Akterlugarene er flotte. Bra med lys og luft.

Se vår store bildespesial med bildetekster og kommentarer.