Sniktitt i Bavaria Cruiser 40
I går kveld kom bygge nr. En fra Tyskland. I morges var vi om bord. Her er de første inntrykkene. Se bildereportasje.
Kun verftsarbeidere og ansatte hos Lunde Båt samt meg har sett båten så langt.
Bavaria Cruiser 40 kommer til å bli en ny salgssuksess, oppsumerer mine inntrykk, i hver fall om seilegenskapene er like gode som på 32 og 45-foteren.
Søskenlikhet
Bavaria Cruiser 40 minner mye om 45-foteren, men ligger også tett opp til den gamle 40-foteren. Båten kan åpne hekken slik som på 45-foteren, men her skjer det med håndkraft. Verftet har kostet på seg en flott mekanikk som gjør jobben enkel. Den oppbalanserer tyngden i lemmen, og demper fallet når du vipper den ned, og hjelper deg å løfte den opp. –Jeg mener at en slik mekanisk mekaniske er foretrekke fremfor en trykknapp. Dette er et system jeg tror det vil være svært få problemer med.
Cockpiten har doble ratt, og skal etter hva jeg ble fortalt ha Jefa-styring, slik som du vanligvis kun finner i båter i en høyere prisklasse. Testen av 45-foteren viste at de nye Bavariaene er blitt mer presise på styringen, og det tror jeg 40-foteren også blir. Rorprofilet er fantastisk, nesten som på en regattabåt.
I cockpiten finner du et stort bord. Her kan plotteren vipes ned. Er man redd for den kostbare elektronikken burde man sette på en lås, men heldigvis er det få tyverier fra seilbåter. Dette bordet har klaffer som slåes opp fra siden, og klaffene har en solid støte under. For å få mye plass under dekk er overbygget trukket lang ut på sidene, også i baugen. Jobben å legge teakdekk blir derfor ikke særlig stor. Jeg hadde foretrukket et lott bredere dekk.
Forsvunnet luke
Stueplass fra dekk blir nok et samtaleemne om nyheten. Båten har ikke den store luken mellom rattene slik 45-foteren har. Den har heller ingen luke i baugen som kan åpnes. Her finnes det et rom for kjettingen til ankeret, men det droppes rett ned fra vinsjen. Det er ingen luke for å kaste ned fortøyningstampene. Dette har jeg sett på havgående langturbåter med den filosofien at man unngår å seile med luka full av vann på hard kryss.
Du finne to luker under cockpitbenkene, men disse er grunne på grunn av lugarene under.
Ingen overraskelser
Under dekk er båten ganske lik som forventet. Forpiggen er fantastisk. Badet bak er overraskende stort. Båten har et skikkelig kartbord. Salongputene er blitt opphøyet mot kanten, noe som bedrer sittekomforten. Putebredden er litt snau, og ryggen i retteste laget for å slappe av i salongen, men under et måltid er komfort god.
Akterlugarene er flotte. Bra med lys og luft.
Se vår store bildespesial med bildetekster og kommentarer.