Jeg har gjemt boksen bak skottet. Her ligger også antennene løst. Signalet går fint gjennom glassfiberskroget.
Gult blink forteller at boksen er aktiv.
Jeg har en koblingsboks hvor du stikker inn ledningen og klemmer den. Det gjorde installeringen kjapp.
Mye papir som må leses. Her må det underskrives og sende i retur. Du må også pugge en kode.
Du må selv ringe Politiet om alarmen går. Det er vaktselskapet Falch som sitter på opplysningene om hvor båten din befinner seg.
Du kontrollerer boksen med å sende den tekstmeldinger.Koden er hemmelig, og her her sladdet ut.
Systemet har eksterne antenner. Her GPS antennen.
Sporingsboksen består av to deler som aktiviseres når de settes sammen.

Tungvint sporingsalarm

Jeg har fått montert en sporingsboks fra Followit. Produktet er ikke noe for meg..

Publisert Sist oppdatert

Seilas testet sporingsbokser sammen med Båtliv i sommer. Jeg har blitt valgt ut til å teste to systemer for å oppdage tyveri. En i min lille motorbåt, og en i Seilbåten. I motorbåten har jeg sporingsboksen «Mover», den kan du lese om her.

Enkel installering

Followit er en liten boks, bare litt større en Mover. Den har innebygget batteri, men skal kobles til båtens 12 voltsanlegg. Videre har den eksterne antenner for både GPS og mobil. På Mover lå dette inne i boksen, men ekstern GPS-antenne kan leveres. Fordelen med eksterne antenner er at boksen kan plasseres dypere i båten.

    Med nytt strømopplegg om bord har jeg noen smarte «sukkerbiter» i koblingsboksen for interiørlysene. Her var det bare for med å klemme fast pluss og minus ledning, så var jobben gjort. Boksen får ikke konstant strøm som ville vært en fordel, men i og med at dette kun er en test, valgte jeg en enkle løsning. Med intern batteri, vil systemet ha strøm også når båtens strømanlegg ikke er på.

   Det står ikke i papirene som fulgte med hvor lenge boksen går på internbatteri, men jeg antar at det er ca en uke, og da vil mitt opplegg fungere utmerket. «Mover» skal vare 10 dager på normal innstilling.

Papirhelvete

Jeg er av typen som tar ting i bruk, og leser bruksanvisning etterpå. Etter å ha brukt tre minutter på å få systemet på plass, måtte jeg sette av timer for å lese gjennom papirhaugen som fulgte med.

    Her var det papirer som skulle sendes inn, koder som måtte huskes, og instrukser som skulle følges. Fra å ha et positivt inntrykk av systemet, fikk jeg helt hakeslipp, og ønsket egentlig hele systemet til der pepperen gror.

Unødig komplisert

Etter å ha brukt «mover», så mener jeg at Followit er unødig komplisert. Systemet fungerer egentlig likt, men med Followit blir du tilknytet vaktselskapet Falch. Det vil nok noen sette pris, på men det gjør ikke jeg. Jeg syns det gjør alt mye mer komplisert, og også mer kostbart. Med Mover får jeg en tekste melding når båten kjører ut av det geografiske gjerde til båtens hjemmehavn. Aha, tenker jeg, systemet virker, hver gang jeg er ute å tar med en tur. Med Followit er det Falch som får beskjed om at båten din ikke ligger på plass lenger, og de vil ringe deg. Da må du svare med en kode, for å forklare at det bare dreier seg om falsk alarm. Du vil også få en regning i posten for den falske meldingen. Det koster 175 kroner.

Å aktiviserer systemt var greit. Jeg fikk raskt tilbakemelding. Dette foregår via sms. Etter å ha fått bekreftelse på at systemet var på skrudde jeg det like raskt av.

Må ringe Politiet selv

For å ikke få telefon fra Falch hvor jeg skal oppgi en kode jeg helt sikkert har glemt den dagen jeg endelig kommer meg ut på sjøen, så har jeg like så godt skrudd av systemt, og det kommer det nok til å bli det meste av sommeren.

    Det hadde vært fint med en vaktselskap om de tok ansvaret for å få båten hjem til meg igjen, men nei, etter å ha bli kontaktet av Falch, så er det jeg som må ringe Politiet, og jeg tror jeg vet hva de vil gjøre, ingen ting. Falch blir dermed kun en aktør som heller sand i systemet, og gjør det mer komplisert. Med Mover får jeg meldingen direkte, og kan selv vurdere hva jeg skal gjøre. Om båten er stjålet teller hvert minutt, og da vil jeg foretrekke systemet på min motorbåt.

   Det er Falch som vet posisjonen til båten, ikke du. Med Mover får du hele tiden lengde og breddegradene til sporingsboksen til din mobil. Du kan dermed bruke den til mer en tyverisikring. At det er Falch som følger båten, og ikke deg, gjør det mer komplisert å kommunisere med Politiet i tilfelle om båten din blir stjålet.

Alarmknapp

Systemet har også en knapp som kan trykkes inn om du havner i problemer. Falch vil så ringe deg for å høre om du har problemer. Dette høres sikker bra ut, men med sporingsboksen gjerne gjemt et sted i båten, tror jeg at jeg heller ville ringt direkte til noen pårørende, eller til redningsselskapet, gjerne via VHF, om det skulle være problemer om bord. Ikke lette etter sporingsboksen for å trykke på en knapp, for så å vente på telefon fra Falch.

  Mover har også en «assistanse» knapp. Her programerer du selv hvilket nummer som skal få melding om noe ikke er slik som det bør være.

Burde vært gratis

Followit koster 4490, over dobbelt så mye som Mover. Man må også betale en årsavgift på 399,-. Dette er billigere enn Mover som har en månedsavgift på 99, eller 1200 i året.

    Med mitt surrete hode, er jeg sikker på at det ville bli mange falske alarmer på meg i løpet av et år, og det er vel har Falch soper inn penger. Followit minner meg om husalarmer som nesten gies bort til engstelige pensjonister på kjøpesentra. Etter en dags bruk jeg jeg langt fra fornøyd, og hadde jeg kjøpt den ville jeg helt klart benyttet meg av returretten. Men vi skal teste systemet over tid, og jeg skal studere papirer og vilkår nøyere før vi presenterer saken i bladene.