Alle som så langt har kjøpt HP1030 har valgt el-motor.
Det var en fantastisk opplevelse og skli ut av havn for motor uten bråk.
Motoren på HP1030 er elektrisk. Den tar lite plass og veier ikke mye, men det gjør batteribanken.

Brenselcelle kan være fremtiden

Tyske EFOYlanserer en ny generasjon brenselcelleaggregat som gjør det interessant med el. motor om bord.

Publisert Sist oppdatert

Elektriske motorer er på vei inn i båt markedet. Jeg fikk selv gleden av å prøvekjøre seilbåten HP 1030 med elektrisk motor i høst. Båten gled helt lydløst gjennom vannet og uten lukt. Motoren er knøtt liten, noe som sparer plass under dekk, men en del av plassen og vekt besparelsen blir spist opp av batteriene.

    HP 1030 har en OZecoDrive el. motor på 4,5 Kw som tilsvarer en 9 hk diesel innenbordsmotor. Motoren veier kun 13 kg.

Motoren går meget effektivt med lite pådrag. Klarer man seg med en fart på fire knop vil du kunne kjøre en timer med en batterikapasitet på 100 A. Har de fire batterier vil du klare fire timer. Du vil da ha en rekkevidde på 16 nautiske mil. Med fult pådrag vil båten gå seks knop, men rekkevidden vil bli halvert.

Flere strømkilder

Landstrøm er helt klart den viktigste strømkilden for båter med el. motor, men jo flere ladekilder man har, jo bedre vil en båt med el. motor fungere. Solcelle gir lav effekt, men gjør at batteriene blir toppladet, og kan over tid gi litt kraft til en el. motor.

Mer effekt vil en vindmølle gi, men det krever at båten ligger i et vindutsatt område. En annen mulighet er å la el. motoren lade batteriene via propellen når man seiler. Dette er effektivt når det blåser bra med vinden aktenfra.

Med en OZecoDrive vil man få en en ladeeffekt på 7-12 Ampere når man seiler 6 knop. Ladingen vil bremse båten med ca 0,5 knop hevdes det på nettsiden til ozmarine.

Lad batteriene med tresprit

EFOY produserer brenselcelleaggregat som omdanner metanol til strøm. Dette skjer med høy effektivitet og uten støy og varme. Det som kommer ut er strøm, vann og co2. Effekten er dessverre ikke høy nok til at et slikt aggregat kan kjøre motoren direkte, men en god kilde til å lade batteriene den gangen man ikke har tilgang til landstrøm. Du finner mer om hvordan brenselcelle fungerer her.

Flere typer

EFOY produserer fem forskjellig brenselcelleaggregat med ulik kapasitet. Den minste genererer 25 watt, eller 600 Wh per døgn (50 Ah). Den største produserer 90 watt eller 2200 Wh per døgn (180 Ah). Samtlige typer drikker 0,9 liter per kWh. 1200 watt versjonen koster 3200 euro, så det er ingen billig investering. Det vil koste ca 2,85 euro å lade et 100 Ah batteri. Til sammenligning vil et bensindrevet Honda aggregat til 1200 euro, koste ca 3 euro å lade tilsvarende batteri.

Jeg testet en liten landstedsbåt med el-motor i vår. Det var en hyggelig opplevelse.

Les: Vårtur uten co2 utslipp.

Ren metanol

Aggregatet krever at du bruker metanol fra EFOY, ellers ryker garantien. Systemet må ha et helt rent drivstoff. EFOY har flere forhandlere i Norge, slik at det skal være tilgjenglig.

Arcona seilbåter kan nå leveres med brensellcelle-generator som ekstrautstyr.

Starter automatisk

Aggregatet er koblet til batteriet, og med en gang spenningen faller under 12,7 volt vil brenselcelleaggregatet starte å lade batteriene. Når batteriet er ladet, vil det slå seg av.

Bedre batterier løser problemet

Blybatterier har store begrensninger i en båt med el. motor. Et blybatteri er som en drivstofftank med drivstoffuttaket på midten av tanken. Et 100 A batterie bør man ikke kjøre ned mer en 50 A, ellers kan det ta skade. Et bly batteri tar heller ikke i mot den strømmen som er tilgjenglig. Når det er over 80 prosent fult nytter det ikke å pøse på strøm. Toppladingen til full kapasitet tar tid. Det betyr at man får brukt lite av et bly batteris kapasitet. Men mer moderne teknologi er på vei. Vi testet Litium Jern Fosfat (LiFePO4) batterier i sommer. Disse koster i dag ti ganger mer enn de billigste bly batteriene, men prisen vil nok falle, og effekten er svært mye bedre. De lades raskere, holder høy spenning hele tiden og kan lades nesten helt ut, og holder bedre på strømmen. Disse batteriene skal også ha lengre levetid, er mindre og lettere.

Du finner mer her.