Interiørt vil Elan 350 bli en turseiler.
Prototypen har doble ratt noe som er uvanlig på en 35-foter. Tor Hove vil få båt med rorkult.
Linjene minner mye om en Volvo Ocean Race båt. Designeren tegnet også det russiske VOR prosjekets båt.
Det var begrenset med vind under den første turen, men så langt har båten gitt et meget godt inntrykk sier designeren Rob Humphreys fra Slovenia.

Elan 350 i sjøen

Sommerens mest spennende regattabåt er nyheten fra Rob Humphreys.

Publisert Sist oppdatert

Elan har henter tydelig inspirasjon fra de moderne regattahavseileren som Volvo 70 og Open-klassene med sine nye modeller. I høst kom Elan 310, og nå kommer storesøsteren på 35-fot. Båten vil overta for Elan 340, men vil bli større.

Forkabinen er meget romslig med en køye som har bra bredde også helt fremme i bauen. Det er store skap som kan demonteres for regattaseiling. Da blir bare veggene stående igjen. Under køyen er det et stort stuerom hvor spinnakeren kan ligge ved regattaseiling. Da hengsles sengebunnene opp langs veggen.

Akterkabinen har på det minste ca 60 cm opp til taket. Også her kommer det demonterbare skap.

Byssa har god plass til det meste. Kjøleboksen er den samme som står i Elan 380 og vaskene er like store som i Elan 410, står det på Fjord Sails nettside.

Kommer til Norge

Fjord Sail med Tor Hove har bestilt båt til Norge, dessverre litt sent for Færderseilasen og Watski 2Star.

– Så langt går alt etter planen og vi regner med å ha byggenummer 2 i Norge i månedsskiftet juni/juli, skriver Hove på Fjord Sails nettside.

– Som det fremgår av bildene, er det på mange måter en forstørret Elan 310. 4 ekstra fot gjør mye både innvendig og utvendig. Vi gleder oss veldig til å komme igang med dette prosjektet. Denne båten har etter vår oppfatning potensiale til å bli referansen i denne klassen. Det er en ideel størrelse til shorthandedseiling og turseiling i våre farvann. Fartspotensialet både til tur og regatta vil være betydelig.

Påkostet norsk utgave

Pris på standard båt (norsk spesifikasjon) vil bli 1.300.000 NOK.

I den norske spesifikasjonen ligger en god del utstyr som er ekstra fra Elan. Det gjelder blant annet: Racingpakke, laminatseil fra North, kjøleaggregat med akkumulatorplate, varmtvann, dekkplater til vaskene, oppgradert komfyr, ekstra leselys i kabiner og salong, landstrøm, gardiner, demonterbare skap i salong og kabiner, demonterbar ankerrulle, septik.

Legger man til: Elektronikkpakke med fart,dybde,vind og pilot, varme, sprayhood, spinnaker og frakt får man en rimelig komplett feriebåt til i overkant av 1.5 mill NOK.

Vi regner med å prøveseile båten om to uker og kommer da ut med mer detaljert informasjon, skriver Tor Hove.

Noen data

LOA 10,60 m

Vannlinje 10,10 m

Bredde 3,50 m

Dybde 2,15 m

Vekt 5000 kilo

Ballast 1390 kg

Mastehøyde 16,84 m

Storseil 38,6 kvm

Fokk 30,0 kvm

Gennaker 110 kvm

Motor 28,4 hk

Les om og se film av Elan 310 her