Ny og mindre versjon av Hydroptère
Hydroptére i tre versjoner - mini, midi og maxi

Ny og mindre versjon av Hydroptère

I kjølvannet av suksessen med 60 foteren med samme navn har folkene bak rekordtrimaranen lansert en mindre lillesøster.

Publisert Sist oppdatert

L’Hydroptère’s satte ifjor høst fartsrekord 51.36 knop og franskmannen Alain Thébault lanserer derfor to ny prosjekter. Det ene blir en maxitrimaran, l'Hydroptère maxi, som skal kunne senke jorden rundt rekorden til ned mot 40 døgn. For å oppnå dette har et team med pensjonerte ingeniører og Thibaults partner, Swiss Technological besluttet å følge den samme prosessen med eksperimenter som ble satt i verk da den originale l’Hydroptère  ble bygget. Man skal bygge en skalamodell, en 35 foter, l'Hydrptère.ch. Med denne skal man teste ut geometriske funksjoner og belastning under varierte forhold som en del av utviklingen mot l’Hydroptère maxi. Målet er å skape en båt som også har et stort fartspotensiale innenfor område før båten løfter seg på foilene. 

Den fransk-sveitsiske  l’Hydroptère.c skal bygges på to steder, i Bretagne og i Sveits. De tre skrogene skal bygges ved Décision SA i Ecublens nær Lausanne, der også D35s og Alinghi’s America’s Cup båter inkludert katamaranen Alinghi 5 er bygget. Bjelkene som holder skrogene sammen er allerede bygget hos B&B i La Trinité sur Mer.  Nå jobber verftet med ror og kjøler.

Sjøettingen av l’Hydroptère.ch skjer ved Genfersjøen tidlig på sommeren. I mellomtiden befinner den opprinnelige l’Hydroptère ved et verft i Lorient der den vil bi sjøsatt på nytt til våren.