FinnFlyer 42s innredning.
Pluggen til FinnFlyer 42 begynner å ta form
FinnFlyer 42 i produksjon

FinnFlyer 42 i produksjon

Seilas testet FinnFlyer 36 i sommer. Nå kommer storesøsteren.

Publisert Sist oppdatert

Det finske verftet bygger performance-båter av høy kvalitet. Verftet har tidligere bygget for både Swan og Baltic og benytter den samme høye standarden i sine egne båter.

Lanmark 43 utfordrer

42-foteren fra FinnFlyer skal kunne hevde seg bade under IRC og ORCi. Båten vil bli svært lett i forhold til lengden. Båten er 12,7 meter langt, men veier kun 6,7 tonn. Den blir dermed 1,2 tonn lettere enn Lanmark 43 som er 40 cm lengre.

FinnFlyer er som FinnFlyer 36 konstruert av Stråhlmann Yacht Design Båten har et smalt forskip og en lang cockpit. Volummessig vil den ikke imponere under dekk. Båten får tre lugarer med WC mellom salongen og forpiggen.

Verftet utvikler også en ny 34-foter. Les om båten her.

Avansert bygget


Seilas testet Finn Flyer 36 i forbindelse med stortesten av raske 37-fotere i august. Finn Flyer imponerte med sin høye standard og kvalitet. Båtene blir støpt med vakuum og epoxy. Det brukes ikke gelcoat fordi da vil ikke båtbyggerne få full kontroll med støpen. Når skroget kommer ut av formen kan de se eventuelle luftbobler gjennom det transparente laminatet.

Finn Flyer 36 har en lett innredning hvor hvert skott er bygget opp som sandwich. Stilen er minimalistisk og elegant.

Les om testen i sommer her.

FinnFlyer ble kåret til årets båt i Finland 2009.

FinnFlyer 34, 36 og 42 vil bli sertifisert av Det Norske Veritas.