Båten på henger sammenlignet med en Mum 30.
Dypt ror og dyp kjøl. Båten får ikke mye under dekk.
Båten får akterskag og storseil med vanlig kappe.
Årets nye regattabåt

Årets nye regattabåt

M34 er utviklet for Tour de France for seilere. Kanskje kommer den til Norden også.

Publisert Sist oppdatert

M34 blir bygget av Archambault og kommer på vannet i mars. Båten vil sette en ny standard for en-type regattabåter i denne størrelsen.

Vant i tøff konkurranse

Arrangøren av «Tour de France à la Voile», Tour de France med seil, utlyste en konkurranse om en ny båt for regattaen. I de 12 siste årene har Farr 30 (Mum 30) blitt brukt. I løpet av de 26 årene seilasen har blitt holdt har det kun blitt benyttet tre ulike båttyper, alle en-type.

23 designforslag ble sendt inn til arrangøren som plukket ut tre båter til finalen. Der vant Archambaults forslag.

Høye krav

«Tour de France à la Voile» består av en rekke typer seilaser. Det seiles triangelbane, kystseilaser og havseilaser på opp mot 200 nautiske mil. Det tilsvarer tur/retur Oslo-Lyngør.

Båten skal også kunne transporteres på land etter bil. Kjølen skal ikke være for dyp slik at man kan entre grunne havner, og båten skal kunne seiles av et mannskap på fem til seks personer.

Raskere enn Farr 30

M34 er en større båt en Farr 30. Båten vil være bedre tilpasset havseilas. M34 vil være 0,5 knop raskere på kryss og mye raskere på slør. Båten er 10,34 meter lang og 2,98 bred, men vil veie kun 2,4 tonn. Kjølen er opptrekkbar og kan varieres fra 2,5 til 1,7 meter. På kryss vil båten ha 72 kvm seil, men på slør vil den få en gennaker på hele 130 kvm.

Under dekk vil det være minimalt med komfort, men båten vil ha en innenbordsmotor.

Ikke billig

Båten som kan beskrives som en mellomting av en Melges 24 og en GP42 blir ikke gratis. Selv om den nærmest blir tom under dekk vil den ha kostbare løsninger.

– Båten vil koste 120.000 euro inkludert trailer, men uten seile, elektronikk og seil, forteller Per Engdahl i SeaPaw Marine som selger Archambault i Norden. Han håper å få en eller to båter til Sverige i 2011.