Nostalgi fra Najad
Overbygget er i magoneny finish, men treverket ligger godt beskyttet under epoxy og klarlakk.
Salongen sett fra byssa.
Stort teknisk rom under cockpiten
Byssa ligger mellom akterlugaren og salongen.
Akterluagern
Retrostil under dekk, men samtidig lysere og mer moderne enn Najad for fem år siden.
Dekksutsyret og luker er i rustfritt stål.
Moderne hekk med maghogeny styling.
Nostalgi fra Najad

Nostalgi fra Najad

Najad har utviklet Aphrodite-serien for båteiere som liker klassisk stil og moderne materialer.

Publisert Sist oppdatert

Store bildet: Birgitta Andersson fra Najad og Jens Petter Flesvig fra Heitmann er glade for å være i samme båt igjen.Foto: Axel Nissen-Lie, Seilas

Düsseldorf, Tyskland

Aphrodite 460 er blant nyhetene på verdens største båtmesse, Boot i Düsseldorf.  Om bord treffer vi hyggelige Birgitta Andersson fra Najad-verftet og Jens Petter Flesvig fra den norske forhandleren Heitmann.

 

De to er lykkelige over å ha gjenopptatt et årelangt samarbeide: Heitmann er igjen forhandler for Najad etter et opphold på litt over et år. Nå står de sammen på stand for å vise frem nyheten på det viktige markedet i Tyskland.

 

Aphrodite-serien er bygget på tradisjonelle Najad-skrog, med klassisk stil i moderne materialer. Overbygget er i mahogni, dekket er teakdekk, under dekk er det hvite paneler og den typiske lyse Najad-mahognien. Treverket er behandlet med epoxy og lakket på en måte som gir minimalt vedlikehold.

 

–      Det er ikke mer vedlikehold med denne båten enn med en vanlig plastbåt, sier Birgitta Andersson om Aphroditen. Serien retter seg inn mot Najad-eiere som liker den gode og gamle stilen. Alt dekksutstyret er i syrefast stål. Under dekk er det instrumenter i messing.

 

Litt dyrere

Etter en turbulent tid er Najad nå tilbake på et produksjonsvolum rundt 50 båter i året. Norge er et viktig marked for Najad, og Flesvig har god tro på at han vil selge noen Aphrodite-modeller til voksne norske båteiere.

 

–      Noe av det fine med Najad er at verftet på Orust kun ligger et par timekjører unna oss, og kundene kan være med å påvirke byggeprosessen, sier Flesvig.

  

Prislisten viser at Aphrodite 460 koster 4,4 millioner kroner (534.000 euro) før merverdiavgift. Aphrodite-båtene er noe dyrere – mellom fem og ti prosent - enn båtene i Najad-serien på grunn av materialene og trearbeidet.