Alle linner er ført under dekk og kommer ut av sentralt punkt i cockpiten.
Rorkulten er inne i rorakslen
Rorkulten er inne i rorakslen
Bulben veier like mye som båten.
Ruller under dekk
Smal båt og en cockpit for bena.
Nis Peter Lorentzen

Dagseiler i retrostil

Scandinavian Cruiser 20 er tegnet med inspirasjon fra de svenske skjærgårdskrysserne. Båten har verdenspremiere på Dusseldorf og vi har tatt en titt.

Publisert Sist oppdatert

Det er Nis Peter Lorentzen fra Danmark som står bak nyheten, en båt som er tegne av en amerikaner, men bygget i Kina.

Flott håndtverk

Å bygge båt i Kina betyr ikke enkle og billige løsninger, heller tvert i mot. Du kan se at det ligger mye arbeid bak båten.

– Men lav arbeidskostnad kan vi ta oss råd til å få produsert båten skikkelig, forteller x til Seilas, og viser nedgangsluken som et eksempel. Den ser ut til å ha vært støpt mellom to former, men den ene siden har kineserne pusset opp finishen for hånd.

Avansert bygget

Båten er vakumstøpt, og masten er av karbon. Også rorbladet er i karbon. Selve skroget veier ikke mer enn 170 kilo. Det er den samme vekten som ballasten i kjølen. Undervannskroget er hyper moderne. Både kjølen og roret er opptrekkbart roret er plassert inne i sin egen akse, etter Birger Kullmann patentet.

    Masten står uten stag. Det gjør den svært lett å rigge, men man kan stage den for å holde forstaget stramt på kryss. Trimliner er ført under dekk og kommer ut sentralt i cockpiten.

Svært rask

Båten har en flott rigg med selvslående fokk på rull og også en Code Zero på rull. Det gjør seilhåndteringen til en lek. Storseilet har en moderne form med stor akterliksbue.

– I lett vind går båten svært fort. Skroget er nærmest ingen motstand, forteller Nis Peter Lorentzen..

Liten båt

Skroget er 20 fot, men kun 1,3 meter bredt. Det er derfor snakk om en knøttliten 20 foter. Båten har en liten hytte, men det er kun barn som får plass under dekk, men et fint sted å slenge fra seg matpakken og lit ekstra tøy.

    Cockpiten er selvlensene. Den er derfor relativt høy. Meningen er å sitte på ripa å seile med kun beina i cockpiten. Det gjør at bommen er svært høy, slik at man ikke skal få den i hodet.

    Båten er også utstyrt med trapes, en løsning som kanskje er unødvendig for målgruppen av en slik båt.

Kommer i større størrelser

Scandinavian cruiser 20 vil koste under 200 000 norske kroner, noe som er svært prisgunstig når man ser på utstyr og detaljer.

    – Neste modell vil bli på 30 fot, og vi har også en 40-foter på tegnebrettet, forteller Nis Peter Lorentzen.