Smart kant på cockpitbenken.
Nye 32-foteren har Dehlers velkjente luke.
Rulle under dekk er standard
Dehler med prisbombe
OK forpigg.
OK akterlugar
Stort bad
Dehler med prisbombe
Stor salong
Byssa er ikke imponerende stor.
T-Kjøl med jernbulb. Det vil komme en racingkjøl som er dypere.
Flott cockpit på nye Dehler.
Ralf Tapken er den nye sjefen fra Dehler.

Dehler med prisbombe

Nye 32-foteren fra Dehler koster under 70 000 euro, og imponerer i stil og kvalitet. Se video.

Publisert Sist oppdatert

Dehlers første helt nye modell etter at verftet ble kjøpt opp av Hanse har verdenspremiere i Dusseldorf. Vi har vært om bord og latt oss impnere.

Billig

Båten koster 70 000 euro som ikke er noen ekstremt lav pris, men for en preformance båt med kostbare detaljer er båten et røverkjøp. Selv Dehler har senket prisene etter at Hanse kjøpte verftet fant jeg ingen synlige tegn på billigere løsninger. 32-foteren er tegnet av Judel/Vrolijk, men er mer i stilen med Dehler 35 som er tegnet av Simonis & Voogd.

    Her har Dehler spart noen kroner. Verftet har brukt delere av 35-foteren som form på den nye 32-foteren. Overbygget er likt. Det er også cockpitbenkene i er like, og i 32 foteren kan man se nedsenkingen for løygangen, noe som ikke er nødvendig på 32 foteren som har løygangen på dørken bak rorkulten.

    – Vi sparer på et felles innkjøp med Hanse. Vi har klart å rasjonalisert produksjonen. Vinduene er spesiallaget av Lewmar for oss, men er like på alle modellene. Selv om vi bygger båtene holder de fremdeles samme Dehler kvaliter, forsikrer Dehlesr sjef Ralf Tapken.

32-foteren har også jernbulb i kjølen, mens 35 foteren har bly. 35 foteren har blitt billigere, men koster 35 000 euro mer.

Båten koster rett under 70 000 euro. Inkludert i prisen er dacronseil fra North. Seilene holder nok ikke mål for seriøs regattaseilng, men vil i så fall være OK transportduk. I norske kroner vil du kunne få båen for under 700 000, men med leveranse, klargjøring og nødvendig utstyr vil nok prisen nærme seg en million.

Bra cockpit

Cockpiten er åpen i hekken. Løygangen er plasser bak rorkulten. Her tar det opp minimalt med plass. Rorkulten gjør at cockpiten ikke blir sperret slik et stort ratt ville gjort. Sittestillingen i cockpiten er super. Cockpitbenkene har et spor i enden som fungere som fotstøtte om man sitter på cockpitkarmen. Dette sporet finner man også igjen på Elan 310. Selv om benkene er litt kortere enn en person, ligger man fint.

    Utstilte båten har tyskerskjøte som er ekstrautstyr. Meningen er at storseilstrimmeren skal sitte bak rormannen, men foran storseilsvinsjen.

Dehler 32 vil bli en sterk utforderer til Elan 310. Dehleren er litt større under dekk, mens Elan 310 virker mer sporty. Den koster også litt mer.

Flott under dekk

Med en stor cockpit skulle man tro at båten er trang under dekk når skroget er kun 32-fot. Men båten imponerer også under dekk. Båten har det meste man trenger om det holder med to lugarer. Det er en 32-foter med et smalt forskip, så forpiggen er ikke allverden, men super for to barn, eller to vokse som liker å ligge tett.

    Salongen, kartbordet og badet er båtens streke side. Byssa kunne godt vært større, men bruker man skuffene i kartbordet så er det ikke så ille. Kartbordet kan også brukes som avsettningsplass til byssa. Skuffer er det også i salongbordet. Akterlugaren er OK. Med rorkultstyring slipper man leamikken fra rattstyringen noe som sparer plass i fotenden.